lördag 3 januari 2015

Kotlettmiddag med efterrätt

Idag stod fläskkotletter på matsedeln. Vi har ju mängder av finfina kotletter från gårdsgrisen i frysen :).
Jag brynte på kotletter, saltade och pepprade och la i en ugnsfast form. Vispade ihop lite grädde och creme fraiche, lite kinesisk soja, ett par teskedar sambal oelek, lite honung, ett par pressade vitlöksklyftor samt salt och peppar. Hällde det över kotletterna, strödde på lite färsk timjan, och så in i ugnen i en halvtimme eller nåt, i 200 grader.
Under tiden kan man koka ris (jag valde fullkornsris) och göra en sallad. 



Och efterrätt! Det är ju lördag och jag var lite snasksugen.
Men socker är inte nåt vidare för mig. Så jag vispade ihop pannacotta. Det tar ju några timmar för den att stelna i kylen, men själva arbetet är ju gjort på fem minuter!



PANNACOTTA


5 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
ev. sötningsmedel om man vill ha (eller socker om man föredrar det)
3 gelatinblad


Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Vispa ihop grädde, vaniljsocker och sötning. Låt koka upp, tag sedan av plattan och låt svalna något.
Krama ur gelatinbladen med handen, och vispa sen ner i grädden.
Häll upp i glas eller skålar eller var du nu vill ha pannacottan. Ställ i kylen i några timmar, tills det stelnat.
Man kan byta ut vaniljsockret mot vad man vill. Det är bara fantasin som sätter gränser när man gör pannacotta :)

Men jag valde som sagt vaniljpannacotta. Och till det gjorde jag en enkel hallonsås - tog frysta hallon i en kastrull, hällde i bara lite, lite vatten, och lät sen koka upp. Rörde om och lät puttra lite, och sötade med sötningsmedel. Sen fick det hela svalna.

Och så toppade jag med blåbär...

GUD så gott! Godare än vilken snaskpåse som helst! :)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar