torsdag 8 januari 2015

Debut för fläsklägg

Fläsklägg ser ju inte speciellt aptitligt ut i affären där det ligger i köttdisken med hela ben och det äckliga skinnet på....
Jag har aldrig lockats av det i alla fall. Och googlar man på bilder på nätet på fläsklägg, så finns det de som serverar hela fläsklägget med ben och skinn och allt, på tallriken! Säkert väldigt "classy" och fint i kockvärlden eller så. Men inget för mig! Jag tycker att mat ska se god ut, och det kan ju ingen med bästa vilja säga att ett helt, kokt fläsklägg ser GOTT ut.

Jag har faktiskt aldrig tidigare ens smakat fläsklägg, fånigt nog. Rotmos, som är det klassiska att servera till, har jag heller aldrig smakat, tro det eller ej.
Men nu när jag har så mycket fläskkött av olika slag i frysen, så fanns där givetvis också ett par lägg.
Och eftersom det är kött från en RIKTIG gris, alltså ingen stackars dansk krake som legat fixerad i hela sitt korta lilla miserabla liv, utan från en jätteglad gris som sprungit runt ute med sina kompisar här på gården, så var jag ju tvungen att rimma köttet själv också.
Men det är ju ingen big deal, bara man tar reda på hur man gör. Roligt faktiskt, att rimma sitt eget kött!
Man skulle torrsalta först egentligen, enligt många recept. Men precis som med julskinkan så hoppade jag över det och kokade istället lagen direkt.

LAG FÖR ATT RIMMA FLÄSKLÄGG

1½ l vatten
1 dl salt (jag använde grovsalt, utan jod för det skulle det vara till skinkan i alla fall)
½ dl socker


Koka upp allt, se till så salt och socker löser sig, låt svalna.
Lägg i fläsklägget och ställ svalt/kallt i två dygn.

Idag hade det gått två dygn, så då hällde jag rikligt med vatten i en ännu större kastrull och la i köttet. I med 8 vitpepparkorn, lika många kryddpepparkorn, och så tre lagerblad.
Nästa gång ska jag nog även häva i lite morotsbitar och purjolök och sånt, men så blev det inte idag.

Sen kokar man upp det hela, och låter sen sjuda på svag värme i uppåt tre timmar.
Sen tar man upp köttet, låter svalna något, och skär i bitar.
Det blir MÖRT kött, det riktigt faller isär!

Och just eftersom det inte var fläsklägg från affärn, så fanns där heller ingen salpeter i. Det hade jag kunnat tillsätta i lagen där i början, men jag gillar tanken på att det ska vara helt fritt från sånt. Köttet blir gråare än det skulle blivit med salpeter, men vad gör det? Grått är flott.


Nåt rotmos blev det inte - ingen verkar gilla det. Så det blev vanligt potatismos.
Sen vet jag inte riktigt vad som är brukligt till just fläsklägg - jo, senap förstås, det hade vi. Och så hade jag rödbetor, inlagd gurka och lite färsk rödlök.

GOTT blev det!! Jättegott! Så det här blir det fler gånger :). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar