tisdag 22 mars 2016

Fika till fina kollegor

Imorgon tänkte jag ha med lite påskfika till mina kollegor på tidningen. Arraksrutor var tanken!

Jag hittade receptet hos Kryddburken, HÄR. Ett finfint recept som jag följde nästan till punkt och pricka! :) Så jag skriver ner det som det är:


ARRAKSRUTOR

200 g smör
5 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1½ dl kakao
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk

Glasyr:
150 g smör

400 g florsocker
1 dl kakao
3 msk kallt kaffe (jag tog istället lite kaffepulver och tre matskedar vatten)
1 msk arraksessens
Chokladströssel

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Blanda ihop mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker. Vänd ner i äggsmeten. Tillsätt smör och mjölk och blanda väl med en slickepott.
Häll kakan i en ugnsfast form klädd med bakplåtspapper (jag smorde bakplåtspappret för säkerhets skull med smält smör). Man kan göra den i långpanna, men då blir bitarna ganska tunna. Precis som Kryddburken valde jag att ha en annan ugnsfast form, lite mindre än långpannan men med höga kanter. Grädda ca 25-30 minuter (i receptet stod det 20 minuter, men jag gräddade långt ner i ugnen så det tog lite längre tid). 


Smält smöret till glasyren i en kastrull, innan du tillsätter de övriga ingredienserna (utom arraksessensen). Låt smälta ihop till en jämn chokladsmet, rör om. När det är klart häller du i essensen och rör i den. Sen låter du glasyren svalna en aning, likaså själva kakan, innan du brer glasyren över och strösslar på generöst med chokladströssel. 






En kalasgod kaka (om man gillar arrak)!


Hoppas att kollegorna tycker detsamma :). 

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar