söndag 20 mars 2016

Första vårdagen!

Det sa Facebook i alla fall att det är.
Och om man ser på vädret så stämmer det :). Varmt och skönt och soligt! Så fint så vi bestämde oss för att efter en tur till loppis, sätta oss ute vid söderväggen och inta lunchen. Jag gjorde en tonfiskröra (tonfisk i vatten, finhackad rödlök, finhackad selleri, finhackad dill, kokta  hackade ägg, och så majonnäs och creme fraiche, krydda med salt, peppar och en skvätt pressad citron!). 


Åke med sin pappi. 

Lunch

Åke <3


Redan på morgonen var Åke och Blixten igång förresten, och njöt av vårsolen vid kaprifolen. Bilden är tagen genom köksfönstret.



Det, och hönsen som passade på att rensa bort ogräs i mammis stenparti, var vår underhållning när vi åt frukost/brunch - kesoplättar! Så himla goda, minst lika goda som vanliga. Men väldigt mycket nyttigare, och mer mättande dessutom. 
Tinade jordgubbar och lite grädde till.




Loppisen, det var en stor loppis som är öppen varje söndag. Inte så fräscht alls, rätt sunkiga lokaler och ett i stora delar suspekt klientel (en gång för många år sen tappade jag bort min mobil där. När jag ringde till polisen och anmälde och berättade var jag hade tappat den så skrattade polisen gott och tipsade om att jag kunde kanske åka dit nästa helg och köpa tillbaka den...;)...)
Men alltid hittar man nåt roligt där. Det gjorde jag idag med. Fem pocketböcker, och så tre fina förvaringsboxar! Boxarna har jag i mitt pysselrum, Jag har ju eget pysselrum numera :). Inte helt färdigt, men på god väg. 



Det ska till en fåtölj med fotpall och mycket mer blommor. Och så önskar jag innerligt att någon (ja kanske någon målare jag känner... :)) ska piffa till mitt rum framöver. Jag vet redan hur jag vill ha det: Träfärgat golv (kanske åt det ljusare hållet), vitmålat tak (bort med bastufeelingen) och så lindblomsgrön tapet med nån form av vita blommor på, lite gammaldags. Åh så fint!! :) Vi får väl se om jag hittar nån målare som kan tänkas ställa upp på det....

Här är förresten de fina boxarna, i hyllan som jag hoppas ska bli helt fylld med pysselmaterial :)


De tre stora där. Brun/orange, svart/mörkbrun och vit med röda prickar. Fina!

Jag blev förresten lite sugen på att börja virka igen. Jag var ju så flitig ett tag. Nu när jag var i rummet och fotade så fastnade jag för garnkorgen....


Det är så jag vill att mitt pysselrum ska funka! Att jag går in där och får inspiration.
Fåtöljen som jag tänkte skaffa dit ska jag sitta och läsa i när jag vill vara helt i lugn och ro.

Och ena halvan av rummet (det är liksom delat i två) är numera gästrum - bra att veta för den som eventuellt tänker sig ett längre besök hos lantlollan :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar