onsdag 9 mars 2016

Världens godaste kycklingsoppa!

Jag ville koka kycklingsoppa. Soppa överhuvudtaget har jag ju höjt till skyarna flera gånger tidigare, och det vill jag göra igen! Maken till variationsrik, god, ofta billig, rolig mat får man leta efter!

Jag googlade lite på kycklingsoppor och komponerade en egen där jag plockade russinen ur flera kakor. Såhär gjorde jag den: 


SMAKRIK KYCKLINGSOPPA

2 kycklingfiléer
1 finhackad gul lök
en klick smör
2-3 dl blomkål, finhackad
1 röd paprika, ganska finhackad
2 dl vitkål, finhackad
2 stjälkar stjälkselleri, hackad
3 hackade tomater
1 vitlöksklyfta
ca 1 liter kycklingbuljong/-fond
1 msk paprikapulver
½ tsk chiliflakes
lite svartpeppar (grovmalen)
1 tsk spiskummin
2 msk tomatpuré
salt, peppar, torkad rosmarin
3 dl grädde

Strimla kycklingen ganska fint. Hacka löken och bryn lök och kyckling i smör i en gryta.
Krydda med paprikapulver, chiliflakes, svartpeppar, spiskummin, tomatpuré, salt och peppar. Häll på fonden/buljongen och låt koka upp. Tillsätt de hackade grönsakerna, rör om och sätt på locket och låt koka i tio minuter. 
Tillsätt grädden och rosmarinen, smaka av med salt och peppar. Låt småputtra i tio minuter till.

Soppan blir godast om den får stå och svalna av lite lagomt. Eller bli helt kall för den delen, så kan man värma upp den när det är middagsdags!

Så himla god! Det här blev en raket på min "sopplista" :).
Och kolhydratfattig är den också. Och väldigt mättande. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar