fredag 4 mars 2016

Gott nåt så jävulskt!

Vill ni göra en riktigt god kycklingrätt så gör den här, det säger jag bara!

Jag hittade receptet här: http://56kilo.se/sotaste-boxen-och-parmalindad-kycklingfile-med-chevre-och-rosmarinsas-to-die-for/

Men jag skriver även receptet här (med de små ändringar som jag gjorde - men bara några små, för receptet var så fulländat redan från början :)). 


PARMALINDAD KYCKLINGFILÈ MED CHEVRE OCH ROSMARINSÅS

3 kycklingfiléer
100 g chevre
6 soltorkade tomater
ett gäng basilikablad (ca 9-10 st)
salt, peppar
6 skivor parmaskinka
olivolja

Sås:
1 dl kycklingbuljong

1 stor schalottenlök
2 msk balsamvinäger
1 msk torkad rosmarin
1 dl grädde
2 dl creme fraiche
lite soja


Sätt ugnen på 200 grader.
Skär kycklingfiléerna med ett snitt längs långsidan - försiktigt så du inte skär helt igenom, bara så de går att vika ut. Salta och peppra på insidan, och fyll med soltorkad tomat, chevre (skuren i tunna skivor) och basilika. Vik över "locket", och linda två skivor parmaskinka runt varje filé. 


Hetta upp olivolja i en stekpanna och bryn filéerna på båda sidor så de får lite färg. 
Lägg dem i en ugnsform och stek färdigt i ugnen, innertemperaturen var ca 75 grader på mina och det blev perfekt. Ta ut dem ur ugnen och låt stå och vila i 10-15 minuter. Linda lite aluminiumfolie kring om du vill. 

Medan kycklingen är i ugnen gör du såsen. Finhacka schalottenlök och låt koka upp med kycklingfonden (jag använde mig av 1 dl vatten och en skvätt fond ur flaska). Lägg i rosmarin och balsamvinäger, och häll på grädde och creme fraiche. Rör om. Smaka av med salt, vitpeppar och soja. Låt koka på medelvärme tills såsen reducerat så den är lite tjock.

Skär upp filéerna i skivor, ca 1 cm tjocka. Servera med såsen och några fina basilikablad. Jag gjorde även en tomatsallad med tomat, rödlök och en vinägrett med balsamvinäger.

Vill man så kan man förstås servera även nåt annat till, typ klyftpotatis eller hasselbackspotatis eller ris eller så. Men det behövs inte alls! Det var fullt och komplett som det var. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar