måndag 29 februari 2016

Ett par dagars mat

Andreas har ibland pratat om nån "fläskfilé provencale" som han lagade när han var ungkarl. Alltså inte då med ananas som Roland i Torsk på Tallinn :) (som gjorde en liten ministek för det lilla hushållet, av flamberad fläskfilé och ananas, och den blev "saftig, god och dryg" :)). Utan nåt recept som han hittat i nåt recepthäfte. Inte sådär med stekta potatisskivor i botten, fläskfilé ovanpå och så kryddsmör på toppen - nej, det här skulle vara nån gryta.

Och se, i gömmorna hittade vi en lapp med receptet nedskrivet av herrn själv :D...
Vad som var provencalskt med det här vet jag inte - kanske var det persiljan?

I alla fall, det blev godare än jag föreställde mig från början!

Man tog fläskfilé (jag tog fläskytterfilé och det är ju inte alls samma sak, men det blev gott ändå :)). Skivade i knappt centimetertjocka skivor och brynte dem i smör. Jag saltade och pepprade efteråt, allt eftersom jag la dem i en stor gryta.
Sen skivade jag ett gäng färska champinjoner och brynt lite tillsammans med en hackad vitlöksklyfta, i samma stekpanna som jag brynt köttet i. Och så på med det på köttet.

Ovanpå nån halv deciliter persilja, och ett par matskedar senapspulver (det stod dijonsenap i receptet men jag hade inte det hemma).
Och så grädde på, så mycket sås som man vill ha. Rör om lite, på med locket och låt puttra medan du kokar ris. 

Till det gjorde jag en vitkålssallad med ananas och röd paprika i. Lite vinägrett på så blir det smaskigt :). 





Idag blev det en riktig husmanskostmiddag - falukorv med potatis och pepparrotssås, och så ärtor därtill. Pepparrotssåsen gjorde jag som en vanlig vit sås, men hade även i en halv burk Creme Bonjour med pepparrotssmak som låg kvar i kylen. Och så förstås riven pepparrot, salt och vitpeppar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar