onsdag 17 februari 2016

Persiljejärpsrecept och plättar i luften

Igår bloggade jag ju om persiljejärparna som jag lagade till middag. Jag har fått frågan om recept, så jag skriver ner det nu (kan vara bra för mig själv också när jag ska göra dem nästa gång :)). 



PERSILJEJÄRPAR

500 g blandfärs
1 dl mjölk
0,75 dl ströbröd
1 liten gul lök, riven
1 ägg
1 stor näve hackad persilja
salt & peppar
en skvätt köttfond

Blanda ströbröd och mjölk i en bunke, rör ihop ordentligt. Låt stå och svälla en stund.
Blanda i ägget, den rivna löken, persiljan samt salt, peppar och fond. Rör ihop ordentligt igen.

Rör i färsen, blanda ihop till en smet. 


Forma färsen till små avlånga järpar som du steker i smör i en stekpanna på ganska hög värme. De behöver absolut inte bli genomstekta, utan bara få en fin färg runt om. Lägg dem i en stor gryta allt eftersom. 

Under tiden som järparna bryns, kan du göra såsen. Jag gjorde en vanlig bottenredd brunsås som grund. Smör som bryns, i med mjöl, låt brynas, vispa i vatten och fond. Om du vill ha mörkare färg så kan du använda coloritsoja, men det går förstås bra utan också (det är bara att bryna mjölet ordentligt så det blir färg).
Smaka av med salt och peppar.

Häll såsen över järparna i grytan, och ställ sen på plattan och låt puttra stillsamt i nån timme.

Under tiden hinner du ju göra moset!

Och när moset är klart, häller du bara i grädde i grytan med järparna. Smaka av igen, så är det klart! :)
Servera gärna med inlagd gurka och en liten sallad. 






Och så måste jag ju visa vad som stod på mitt skrivbord idag när jag kom till jobbet: 



En blomma! Plättar i luften. Från min vän och kollega vägg i vägg :). För att jag fyllde år igår. 
Sånt gör mig glad! Nu står den så fint på mitt köksbord. Jag älskar plättar i luften!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar