lördag 6 februari 2016

Bräserad älgbog på mitt sätt

Andreas hade fått lite älgkött av någon han jobbade hos. Bland annat färs, men också en fin bit bog. 

Jag är inte så jättehaj på just viltkött ärligt talat - det blir inte så ofta som jag gör det. Jag önskar att det var oftare!
Men jag läste mig till att just älgbogen gör sig bäst när den tillagas länge. Att bräsera den i rödvin kändes som ett smart förslag. 

Vi tänkte äta den redan igår, men så var det så att i förrgår  hade vi mandeltorsk till middag. Har ni inte ätit det så är det dags, för mandeltorsk med citronsås är något av det godaste man kan äta i fiskväg som vardagsrätt :). Jag gick från början lite efter Kryddburkens recept, men har ändrat lite så nu ser det ut såhär när jag gör: http://lantlollabloggen.blogspot.se/2013/08/fisk-ar-gott.html




Det fanns det kvar av igår, så det åt vi till lunch. Så när väl eftermiddagen började närma sig kväll insåg vi att vi fortfarande var rätt mätta, och det kändes slösigt att göra en fin middag på älgbog när man inte ens är hungrig.
Dock hade jag redan hunnit sätta köttet på spisen. Jag klappade in salt och svartpeppar på båda sidor av köttet och brynte sen hastigt i smör i en stekpanna. Ställde undan, och sen slantade och hackade jag två morötter och två gula lökar som jag brynte i smör i en stor gjutjärnsgryta. När de fått fin färg hällde jag på en flaska (75 cl) rödvin, och la sen i köttet. 




Det fick sen bräsera (koka i vin under lock) i hela fyra timmar. Och det var mitt i de timmarna som vi insåg att vi inte ville ha nån middag.
Så när köttet bräserat de där fyra timmarna så tog jag bara av grytan av plattan och lät den stå över natten.

Idag satte jag grytan på plattan igen och kokade upp lite snabbt. Sen tog jag upp köttet, delade i fyra bitar och stekte på dem hastigt i smör och ställde sen in i ugnen på 100 grader medan jag fixade det andra. Rödvinet i grytan silade jag ner i en annan kastrull, och kokade upp och lät koka ner till ungefär hälften tillsammans med lite kalvfond.
Sen redde jag av med lite mjöl och smakade av med salt.

Till det kokade jag mandelpotatis med skal. Och så saltgurka till. Och sallad.

Så mört!! Det bara smalt i munnen!
Bräsera är grejen. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar