torsdag 25 februari 2016

Grilltider

Det fina (men lite kyliga) våriga vädret gör att jag blir sugen på att dra fram grillen.
Men jag var lite bekväm idag. Vet inte ens om vi har grillkol. 

Men i morse gjorde jag en marinad till fläskkarréskivorna som vi skulle laga till idag. Jag blandade lite på måfå rapsolja, soja, worchestershiresås, rödvinsvinäger, Sweet Baby Rays grillsås, honung, salt och peppar. I med karréskivorna i en fryspåse, i med marinader, knyt och skaka om. 

Där fick de sen ligga under dan. 

På eftermiddan lagade jag till en potatisgratäng och ställde in i ugnen. Medan den stod där skar jag lite grönsaker också, grönsaker är ju goda grillade :). Tomathalvor (penslade med rapsolja och beströdda med flingsalt, precis som de andra grönsakerna - fast på tomaterna hade jag timjan också), champinjoner, lökklyftor samt strimlad grön paprika. 



Karrékotletterna la jag också i en ugnsform, och när gratängen var kvar fick den stå till sig medan jag höjde ugnen till 250 grader och satte på grill. Och så in med kött och grönsaker!

De tog väl en 20 minuter i ugnen. Under tiden hann gratängen bli precis lagom avsvalnad.

Det blev en god middag såhär strax innan helgen! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar