fredag 19 februari 2016

Mat man inte lagar var dag

Idag lagade jag mat som jag inte lagat på länge - kycklingspett med jordnötssås!

Först får man koka jordnötssås:



JORDNÖTSSÅS


2 dl jordnötssmör
1 burk kokosmjölk
2-3 tsk sambal oelek
1 msk ostronsås
2 tsk socker
1 msk pressad lime

Rör ihop allt i en kastrull och koka upp. Låt småputtra (akta bara, det bränner lätt vid!) på väldigt låg värme (jag hade på ettan) i 20-30 minuter. Smaka av med salt. Låt svalna. 

Sen tog jag fyra kycklingfiléer och skar dem liksom på längden, i 3-4 bitar var. La dem i en bunke, och hällde på ca 1/3 av den kalla jordnötssåsen och rörde om. Det fick sen ligga och marinera ett par timmar.

Sen trädde jag upp kycklingen på träspett som jag hade låtit ligga i blöt nån timme. Jag värmde ugnen till 250 grader och satte på grillvärme, och så la jag en långpanna längst ner i ugnen (för det droppar om spetten). Spetten la jag på gallret, högt upp i ugnen. Lät dem grillas där i fem minuter, vände på dem så andra sidan också fick färg i ungefär fem minuter. När jag tog ut dem strödde jag på lite sesamfrön.

Till det serverades jordnötssåsen (INTE den som kycklingen marinerats i, utan den andra delen), rött ris, en sallad och lite lime.
Mums!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar