måndag 1 februari 2016

Två dagars middagar

Igår lagade jag den väldigt enkla söndagsmiddagen köttfärs- och potatisgratäng! Recept behövs ju nästan inte, men om man vill se vad den innehåller (i min version) så kan man titta här: http://lantlollabloggen.blogspot.se/2013/11/billig-lattlagad-och-fantastiskt-god.html

Eftersom maten i sig är väldigt enkel är det ju kul att hitta på goda tillbehör. Igår gjorde jag en varm bönsallad. Jag stekte helt enkelt vaxbönor och en fryst bönblandning (med bl a majs och broccoli i också) i smör i en stekpanna. Värmen får vara rätt hög, och man får vara med och röra om ganska ofta.
På slutet la jag i även en näve körsbärstomater som fick fräsa med. När allt var klart och genomstekt strödde jag över flingsalt, och så är det bara att servera. 




Idag blev det kycklingfilé! Jag stekte dem hela i ugn (de ska upp till 72 grader). Jag kryddade dem med salt, vitpeppar och paprikapulver innan jag ställde in dem i ugnen.

Klyftpotatis till det (klyftade potatis med skal läggs i långpanna. Smält smör hälls över, och så pudrade jag över örtkryddor, flingsalt, svartpeppar och paprikapulver.)
Och en tzatziki! 
Och så tog jag min nya favorit, sötpotatis, och skivade tunt och stekte i smör i en stekpanna. Bara flingsalt på sen.
Och så en variant av grekisk sallad till det.

Gudagott! :) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar