söndag 21 februari 2016

Inga hallongrottor, men...

..blåbärs- och svartvinbärsgrottor! :) Det är vad jag har bakat idag.

Hallongrottor är ju en klassiker, och med det här receptet blir degen väldigt mör och god!
Men varför bara göra med hallon? Det går ju att ta vilken sylt som helst. 


Jag hade ett par deciliter blåbär och ungefär lika mycket svarta vinbär i frysen. Slattar som blivit över. Dem kokade jag till en sylt. Lika mycket syltsocker som bär (i vikt alltså). Skalet av en ekologisk citron (finrivet), och saften av ungefär halva citronen. Låt koka i fem minuter, klart!



När det hela hade svalnat gjorde jag degen. 


BLÅBÄRS- & SVARTVINBÄRSGROTTOR

250 g smör
1½ dl socker
1 dl vaniljsåspulver (undvik Ekströms, det är palmolja i den. Jag tog ICAs...)
2 tsk vaniljsocker

1½ tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
1 ägg

Fyllning:
sylt

Jag häver bara i allt (utom sylten) i en stor bunke och arbetar ihop med händerna till en kakdeg. Smöret är bra om det är rumstempererat, och mjölet blandar jag med vaniljsocker och bakpulver innan jag häller i det i bunken.
Men sen är det bara att röra ihop, det går ganska enkelt.

Sen gör jag små bollar - det blir ca 25-30 st. Dem lägger jag en och en i småkaksformar och trycker en djup grop med tummen. Gropen fyller jag med sylt. 


Gräddas i 15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. 

Godast är de helt avsvalnade, tycker jag. Eller direkt från frysen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar