onsdag 9 mars 2016

Plättsugen

Det var vad jag blev igår.
Men det var ju det här med kolhydraterna...

Men som tur är så finns ju kesoplättar :). Det här receptet har jag hittat på lite olika ställen på nätet, och det brukar jag följa. 



KESOPLÄTTAR (ca 10-12 st)


2 ägg
200 g keso
1 tsk fiberhusk
lite salt

Mixa ihop allt med en stavmixer. Stek i plättlagg. I de flesta recept står det att man ska använda kokosolja, men eftersom det inte fanns i huset igår så tog jag vanligt smör och det gick finfint :). 

Jag lät smeten stå och svälla en stund och upptäckte sen att den blev lite tjock, så jag tillsatte ett ägg och en skvätt grädde. Den ska vara rätt tjock, inte rinnande. Man får smeta ut smeten i plättlaggen med ett par skedar. 

Stek på fyran tills plättarna är fasta och går att vända och har fin färg undertill. Vänd och stek en stund till.

Till det tinade jag lite hallon, och så vispade jag grädde. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar