måndag 7 mars 2016

Köttfärsrutor

Jag har lagat "Köttfärsrutor Texas Style" som jag hittade receptet på i Kryddburkens blogg (http://kryddburken.se/2013/02/17/kryddburkens-kottfarslimpa-texas-style/). Det är ett riktigt bra recept tycker jag.
Men såklart gör jag inte som det står ;).

Min variant när jag lagade rätten idag blev såhär: 



KÖTTFÄRSRUTOR TEXAS STYLE


1,2 kg blandfärs
1 dl kallt vatten

2 ägg
ca 2 tsk rosmarin
2 msk kalvfond
lite salt, svartpeppar
2 msk Sweet Baby Ray´s barbequesås

Grönsaker: 
1 gul lök
2 morötter
1 röd paprika
½ purjolök
ca 15 körsbärstomater
1 burk hela champinjoner
salt, peppar, örtsalt

Hacka grönsakerna (utom tomaterna och champinjonerna, de kan vara hela). Fräs alla grönsaker i smör i en gryta. Krydda. 

Rör ihop färsen (allt utom barbequesåsen) och platta ut i en smord ugnsform. Pensla på såsen, och bred ut grönsakerna ovanpå.

In i ugnen, 175 grader i en knapp timme. 


Till det gjorde jag en coleslaw - fint hackad vitkål, riven morot, blanda med lagom mycket majonnäs och ungefär hälften så mycket turkisk yoghurt. Salta, peppra, rör ihop ordentligt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar