fredag 25 mars 2016

Våffeldagen, eller hur?

Det är långfredag. Igår var jag lite dagvill och föreställde mig att jag skulle laga lite påskmat idag, fastän det var planerat våfflor.
Idag kom jag i alla fall ihåg att göra rätt! Våfflor it was. 


Nu har ju jag dragit in kraftigt på kolhydrater som sagt, p g a min diabetes (vilket funkar bra, kan jag meddela :)). Så vanliga våfflor var det inte tal om.
Men med lite fiberhusk fixar sig allt :). Jag gjorde såhär: 



VÅFFLOR MINUS KOLHYDRATER

6 ägg
3 dl grädde
2½ dl vatten
3 msk fiberhusk
lite salt


Blanda allt i en skål, vispa ihop med elvisp. Låt stå och svälla i ca 5 minuter.
Grädda i våffeljärn smort med smör. 


Alltså det blev ju inga frasvåfflor direkt. Lite mer pannkaksfeeling. Nästa gång ska jag testa med mandelmjöl i så kanske det blir annat. 
Men gott var det, verkligen! Vi började med en lite matigare variant, med räkor, rödlök, creme fraiche och dill: 





Sen blev det även efterrättsvåffla, med lättvispad grädde och färska jordgubbar!




Våfflor är ju så löjligt gott! :)

Imorgon, däremot, DÅ ska jag laga lite påskmat. Det blir lite blandat, förhoppningsvis kommer jag ihåg att fota. 

Fortsatt trevlig påsk önskar jag alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar