söndag 17 februari 2019

Fejklax - gott men ingen lax. Men gott.

Häromsistens när vi var och handlade så köpte jag s k "chumlax". Det är en fisk som egentligen, vad jag förstår, inte är någon lax alls, men den kallas så för att det ska låta lite flottare i våra öron. Ungefär som när köttproducenterna envisas med att sälja sin "fläskytterfilé" som egentligen är vanlig benfri kotlettrad.
Jag gillar inte alls när mat heter något som det inte är, i syfte att lura i konsumenter något. Mitt skräckexempel brukar vara smördeg - läs noga på smördegsförpackningen nästa gång. Många smördegar innehåller inte ens ett gram smör! I värsta fall är det palmoljedeg som du lagar din finmiddag med. Låter ju inte alls lika bra som smördeg, och ÄR inte alls lika bra som smördeg, utan rent vidrigt.

Men men, fejknamnet till trots så lagade jag till chumlaxen idag. Jag skulle nämligen laga en rätt som jag gjort flera gånger innan och som jag tycker är så god - ostgratinerad lax med broccoligratäng!
Receptet  hittade jag ursprungligen på 56kilo.se, men har ändrat så det blev lite annorlunda.

OSTGRATINERAD LAX MED BROCCOLIGRATÄNG

4 laxfiléer
1 ask Philadelphiaost med gräslökssmak
1 dl creme fraiche
salt, svartpeppar
olivolja
hackad gräslök

Broccoligratäng:
500 g fryst broccoli

2 ägg 
2 dl vispgrädde2 dl creme fraiche
2 dl riven ost
salt, peppar

Börja med gratängen. Koka broccolin några minuter, häll av i durkslag och låt ånga av. Under tiden vispar du ihop ägg, grädde och ost, och saltar och pepprar. 
Häll broccolin i en smord form, och så stanningen över. In i ugnen 225 grader, ca 20 minuter eller tills gratängen fått fin färg.
Under tiden förbereder du laxen så det bara är att ställa in den i ugnen när gratängen är klar. Lägg laxen i en ugnsform smord med olivolja. Vispa ihop Philadelphiaost och creme fraiche, salta och peppra. Salta laxen lite, och så breder du smeten över. Strö  hackad gräslök över. 


När laxen ska in i ugnen kan du sänka till 200 grader, och där ska den sen stå i ungefär en kvart. 








Och hur smakade då denna "chumlax"?
Jo, jättegott faktiskt. Men det var INTE likt lax, vare sig i smak eller konsistens eller utseende, om man frågar mig.
Men gott, och jag kommer att laga det igen gissar jag!

Vad roligt förresten, att man börjar kunna fota middagen i dagsljus - i alla fall på helgerna när vi många gånger äter middag lite tidigare än på vardagarna :).

2 kommentarer:

  1. Chumlaxen - eller hundlaxen (Oncorhynchus keta) är en stillahavslax, liksom puckellaxen (Oncorhynchus gorbuscha) och indianlaxen (Oncorhynchus nerka) och även den fisk som vi kallar för regnbågslax (Oncorhynchus mykiss) plus en hel del andra laxfiskar, bl andra den populära sportfisken strupsnittsöring och kungslaxen. Fördelen med dessa fiskar gentemot den odlade laxen (Salmo salar) från Norge eller från t ex Chile är att de har fått leva fritt i havet och valsa upp i älvarna utan en massa gifter och parasiter och morot i fodret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack snälla för informationen! Då ska jag köpa chumlax även i fortsättningen :)

      Radera