onsdag 27 februari 2019

Kycklinglasagne och morotsfrallor

Igår när Andreas var på jobbet så tog han en titt på Facebook och såg att jag både bakat (gånger två), fotat, bloggat, skrivit matsedel o s v. "Jag blev lite orolig" sa han på sitt alltid lika diskreta sätt när han kom hem.
Ja, för han vet hur jag kan funka. Ibland (speciellt om jag är ensam hemma) kastar jag upp typ 20 bollar i luften och tror på fullt allvar att jag kan hålla dem där och att jag är världsbäst på att jonglera. Bildligt talat då alltså - bollarna är 20 små och stora projekt som jag i min enfald tänker mig att jag ska orka med på en och samma dag. I verkligheten ska jag vara glad om jag kan kasta en boll i luften och fånga den igen sen. D v s, påbörja ett lagom projekt och sen avsluta utan att bli som en trasa.

I vilket fall som helst, av olika anledningar så blev det en sån dag igår då jag hade de där bollarna i luften. Egentligen var dagens mål att skriva matsedel, handlingslista och att handla. Handlandet blev det inget av med eftersom jag *tadaaa* var som en trasa på kvällen. Så det får vi göra ikväll.

Men jag vill ju skriva ner recepten från igår! De där smörgifflarna skrev jag ju recept på redan igår. Men den där degen som höll på att ta över hela köket, den blev ju en proppfull plåt med morotsfrallor sen.

MOROTSFRALLOR (30 st)


50 g jäst
1 l vatten, knappt fingervarmt
5 msk rapsolja
4 tsk salt
3 morötter
3-4 msk sirap

1 l vetemjöl special fullkorn
13-15 dl vetemjöl

Smula jästen i bunken. Häll på vatten och rapsolja, vispa runt så jästen löser sig helt. I med saltet och sirapen, rör lite till.
Riv morötterna fint, blanda dem med en del av mjölet (jag blandade med den där litern fullkornsmjöl). Tillsätt mjöl/morötter medan maskinen går, ta det lugnt på slutet för degen ska ju som vanligt inte bli torr och hård, utan hellre vara lite lite kladdig men ändå så den håller ihop.

Låt jäsa i 1-2 timmar under lock eller bakduk.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord, knåda in lite mer mjöl om det behövs för att få degen smidig.
Dela upp degen i 30 bitar (jag brukar köra först på hälften, sen varje halva i tre lika delar, sen varje del i fem lika delar). Trilla varje bit till en rund och fin bulle, lägg dem i en långpanna med bakplåtspapper. Jag penslade även kanterna på långpannan med lite olivolja för säkerhets skull, så det inte skulle fastna.
Lägg frallorna tätt! Jag la alla 30 i en och samma långpanna (en sån stor som är stor som en ugnsplåt).
Låt jäsa igen i nån timme. Värm ugnen till 200 grader. Pensla frallorna med uppvispat ägg och toppa med vad du nu vill ha på. Jag ville ha flera olika toppingar så jag tog vallmofrön, solroskärnor och linfrön. 

Grädda i mitten av ugnen i...ja, hur länge blev det? Kanske 15-20 minuter. Det syns ju när de är klara :).

Låt svalna under bakduk. 



Jag har själv inte smakat dem men enligt sonen var de supergoda :).

Jo, men sen lagade jag ju middag också! En kycklinglasagne. En vanlig lasagne helt enkelt, men istället för köttfärssås hade jag finskuren kycklingfilé i tomatsås. Jag strimlade/tärnade kycklingfiléer, stekte dem i smör i en gryta. Hackade en stor gul lök och två stora vitlöksklyftor och lät steka med ett tag. På med en burk krossad tomat och en burk passerad tomat. Kryddade med kycklingfond, salt, svartpeppar, lite socker, oregano, paprikapulver och timjan.
Sen gjorde jag som vanligt när man gör lasagne.
Och det var ingen som klagade på middagen den gången heller :).
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar