tisdag 26 februari 2019

Wunderbar

Idag är det verkligen vårvackert! Jag iddes inte ens ligga kvar i sängen och dra mig utan kom upp tämligen smidigt i hyfsad tid och satte igång brödbak. Dels de där sjukligt goda smörgifflarna (se förra inlägget), men sen blev jag också så ivrig efter den fantastiska succén med dem så jag satte en bröddeg till. Det ska bli frallor av den degen. Jag borde sätta igång och baka ut dem för bunken svämmar över, men....ah, jag vill ju blogga också medans tid och ork är. Kameran har jag haft med mig hela förmiddagen. Jag är så himla inspirerad av vårfeelingen.
Idag var t ex första gången som jag kunde ha köksdörren öppen en stund på förmiddagen, och känna vårdofter utifrån och höra fågelkvitter och hönsen som småpratade utanför, och tupparna som gol och grannen som körde med sin traktor :). 




Hundarna har mest varit ute, men Igge kom in en stund och höll mig sällskap, och så satt han där i köket och log sitt en-tandade leende :)




Tisdag är veckohandlingsdag här hemma, och då måste jag ju skriva matsedel och handlingslista. Så det tog jag mig för när första degen jäste.
 



Och så måste det ju fotas lite höns. Här är alla i en och samma bild!



Och så lite enskilda:

Blom-Ann. Hon är av rasen Blomme. 


Junior - till utseendet på pricken lik sin salige far Stef-Ann, som blev av med huvudet för nåt år sen p g a dålig attityd och kass kvinnosyn. Men Junior har inte riktigt sin fars dåliga personlighet!

Flick-Ann. Som har skägg.

Gul-Ann. Juniors bror, som jag in i det sista hoppades på att det skulle vara en höna! Det var det inte. Men han är ju snygg, och dessutom snäll, så han får vara kvar. 



Nu måste jag nog ta itu med degen. Den har lyft på hatten på bunken och riskerar snart att fylla halva köket. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar