fredag 15 februari 2019

En rad middagstips

Oavsett ork så måste en ju äta. Annars orkar man ännu mindre.
Och för mig är det lite terapi att stå i köket och greja. Inte alla dagar - oh nej. Vissa dagar hämtas det pizza eller äts rester eller så, när det liksom inte alls funkar att stå där och kocka.
Men för det mesta känns det viktigt. Jag kommer upp och har en uppgift. Familjen blir glad och tacksam. Jag känner att jag har bidragit.

I det här inlägget finns det dessutom en hel del tips till den som gärna låter bli onödiga kolhydrater (måste ju spara sig till semlorna i dessa tider, om inte annat :)).

Så det här är sånt som jag har lagat den senaste tiden:



Ugnsstekt kycklingfilé, smörstekt broccoli samt en ädelostsås. Ädelostsåsen gjorde jag på enklast möjliga vis: Grädde och creme fraiche kokas upp i en kastrull (vispa ordentligt och sänk värmen så fort det kokat upp, så det inte bränner). Smula i Kvibille gräddädel. Låt reducera på svag värme tills såsen är lagom tjock. Salta och peppra.


Zucchinipasta med ost- och skinksås. Skinksåsen gjorde jag på kassler som jag strimlade, och stekte i smör med finhackad schalottenlök. Inte så det tar färg, bara så det blir varmt och löken mjuk. Och sen på med mjölk, grädde, philadelphiaost och vanlig riven ost. Jag höftade så jag vet inga mängder. Salta och peppra. När osten har smält ordentligt så är det klart!




Rotsakspytt (morot, palsternacka, kålrot, rotselleri) med färsbiff och brunsås. Tärna rotsakerna och  stek på medelvärme i smör i en stekpanna. Rör om ofta. På slutet hade jag på hackad persilja, salt och peppar. 


Laxsoppa. Recept hittar du HÄR.
Det som ligger bredvid skulle föreställa en LCHF-focaccia. Men den blev äcklig så den skriver jag inte receptet till.
Aioli hade jag på soppen i a f :). 



En så himla god gulaschgryta! Receptet hittar du HÄR
En klick creme fraiche på, inget mer behövs!



Biff Lindström. SÅ himla gott! Laga det! Jag följde det  HÄR receptet på ett ungefär, och det blev superbra!
Till det kokade jag broccoli och vaxbönor, och så en gräddsås till. Och lite vitlöks- och persiljesmör på!


Helstekt benfri kotlettrad (a k a fläskytterfilé) i ugn, med smörstekta haricots verts och vaxbönor, och en gräddsås. Jag klappade in kryddor (salt, svartpeppar, vitpeppar och lite chiliflakes) på köttet efter att ha putsat det. Slog in köttet i ett fint litet paket av plastfolie, och lät ligga till sig över dagen. Sen in i ugnen, 175 grader tills köttet var strax över 70 grader. Låt köttet vila efteråt! Jätteviktigt! Sen är det bara att skära i skivor. 



Kebabspett med kålrotsstrips, tzatziki och en fräsch sallad. Receptet på spetten hittar du HÄR
Kålrotsstripsen har jag nog skrivit tidigare om, men om inte så - skär stavar av kålrot. Lägg i ugnsform. Häll olivolja över, strö över flingsalt, peppar samt ev annan krydda som önskas. In i ugnen på 175-200 grader tills stripsen fått fin färg. 
Kebabkryddan till spetten förresten - DET måste jag ju blogga om separat nån dag! Det är nämligen superlätt att göra själv, och det blir väldigt gott!

Ja, det var dagens tips.
Ikväll blir det ugnsstekta kycklingdelar med något till (vet inte än vad riktigt). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar