lördag 13 september 2014

En härlig dag

Det har varit lite jobbigt på sistone, mycket att styra i och fundera på. Så att den här dagen blev fin och rolig kändes bra!

Det har varit dags för skördefest - en tillställning här i kommunen. Skördefesten anordnas varje år, i september. Mycket kultur - inte minst matkultur. Mycket närodlat, härodlat, ekologiskt, hemmagjort. Och en massa hantverk! Och så miljön förstås, den vackra omgivningen kring kanalen. En väldigt fin folkfest, som det heter! Och jag som inte brukar gilla att gå och trängas med en massa andra människor, gillar det faktiskt här.

Idag kom Andreas föräldrar hit för att gå på skördefest med oss. Men innan man går på skördefest måste man förstås ladda upp med en god lunch!
Och det ska vara höstigt, förstås - för att man ska hamna i rätt sinnesstämning.
Så en god och mustig gulaschgryta, var min plan!

MUSTIG GULASCHGRYTA


1,3 kg grytbitar av nöt (jag använde förstås vårt fina kött som kommer från gården)
4 gula lökar
3 stora vitlöksklyftor
3 msk paprikapulver
1 citron (skalet, finrivet)
2 tsk torkad timjan
1 tsk torkad mejram
1 tsk cayennepeppar
3-4 msk köttbuljongpulver

vatten
4-5 msk tomatpuré
1 stor röd paprika
1 stor gul paprika
salt, svartpeppar


Grovhacka löken, skiva vitlöken tunt. Fräs i smör i en stor gryta. Lägg i paprikapulvret och det rivna citronskalet, rör om. Tillsätt tomatpurén, låt fräsa med en kort stund.
Lägg i köttet som du har skurit i stora bitar (3-4 cm). Rör om, och fyll på med vatten så det precis täcker, och så buljongpulvret samt kryddorna. Rör om, låt koka upp och låt sedan sjuda under lock i några timmar. Jag lät det sjuda i 2½ timme, och köttet blev sådär otroligt mört och fint och smakrikt!

Ca en kvart innan servering, skär du paprikorna i grova bitar och lägger ner dem i grytan. Smaka av med salt och peppar.
Servera med kokt potatis eller ris, grönsaker samt gärna en klick creme fraiche. Och en brödbit är gott till, som man kan doppa i den goda såsen!




Sen var vi stärkta inför besöket på skördefesten!
Det var fullt med folk, som alltid. Och så mycket fint! Hade jag haft råd hade jag handlat hur mycket som helst!


Fina blomsterarrangemang

Hembakt bröd...

Bellevue på kanalen...

Vackra blommor och blomsterarrangemang...(jag köpte förresten den vackra mörkröda kryssbollen i framkant!)

Mer blommor!


Sen åkte vi hem, efter att jag handlat lite till. Och hemma väntade en ljummen äppelkaka som jag hade i ugnen medan vi åt. Äpplen från vår egen trädgård, förstås! Och så en lite lyxigare variant av kaksmet. Jag har dessutom farinsocker i, det gör kakan lite mörkare och lite mer "rustik" på nåt vis!

SAFTIG ÄPPELKAKA

200 g rumsvarmt smör
1 dl farinsocker
1 dl strösocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl grädde
200 g mandelmassa

3-4 äpplen
kanel, kardemumma, socker

Vispa ihop smör, farinsocker och strösocker. Tillsätt äggen och grädden, rör/vispa ihop. Blanda sedan i mjölet blandat med bakpulvret, och sedan mandelmassan som du rivit grovt.

Klicka smeten i en smord form, 24 cm i diameter. Klyfta äpplena tunt och lägg i en skål, tillsätt kanel, kardemumma och lite socker och rör om så alla klyftorna blir pudrade. Tryck ner klyftorna i kakan, och grädda den sedan i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 45-50 minuter (kolla så färgen blir fin och att kakan inte dallrar).
Serveras förslagsvis med vaniljvisp!


 Annat som jag köpte: 
Lingon plockade alldeles i närheten


Chilifrukter - åh, bara färgerna! 

Ett vackert halsband som fina Mona har gjort. Ett grönt hjärta - passar bra såhär i valtider :)

En rosentvål som min vän och kollega Kerstin har gjort! Hör bara på ordet: Rosentvål!

En härlig dag, men nu är jag helt mör. Helt, helt mör. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar