onsdag 17 september 2014

Färska ägg och billig middag

När jag vaknar på morgonen brukar jag börja med att gå ut och släppa ut hönsen (på vardagar, på helgerna är det oftast Andreas som går ut).
Jag ger dem lite frukost (havre) och har jag tur så har de några ägg i utbyte till mig.

I morse hade de det - tre finfina, färska ägg som fortfarande var alldeles varma :)
Två av dem fick bli en brunch åt mig efter ett tag. Vanliga stekta ägg - eller inte riktigt vanliga, förstås, men dagsfärska, stekta ägg. Så himla gott! Det ÄR skillnad på smaken på ägg och ägg.

Till det lite några babyplommontomater, och rökt skinka. Jag tjatar igen om "Ojämna skivor" som vi brukar köpa på Willys. Svensk köttråvara, det står att de är ojämna men oftast är de hur fina som helst. Kanske lite trasiga i kanten eller så, men det står man ju ut med när det är riktig finskinka. För det är det ibland. Ibland är det bara vanlig sån där pressad fulskinka. Men har man tur hittar man paket med finaste, möra hela skinkan i stora skivor. Och den turen hade vi den här gången :)
Så finägg och finskinka till brunch. Kan det bli bättre? :) (Jo, det kan det förstås - ekologisk skinka hade varit bättre....)




Middagen blev soppa. Kålsoppa.
Inte nog med att det är väldigt mättande och gott och nyttigt - det är så sjukt billigt också! Har du nån gång kris med matpengar - koka en stor gryta med kålsoppa, och baka ett schysst bröd med bara typ mjöl, vatten, jäst och lite olja. Då har du bra mat för flera dagar för nästan ingenting alls :)

Soppan gjorde jag såhär: Jag hackade vitkål i drygt centimeterstora bitar. Hackade purjolök (ville egentligen ha gul lök men den var slut!) och skalade och slantade ett par morötter.
Så fräste jag alltsammans i lite smör tills vitkål och purjo var glansigt och mjukt. Då hävde jag i blandfärs, ca 500 g. Hackade sönder färsen i smått, och sen fick det fräsa med en stund på medelvärme.
Sen ringlade jag över lite sirap, och kryddade med köttbuljongpulver, salt och vitpeppar. I med vatten så det nästan täcker, och sen fick det puttra i några minuter. Klart! 


Brödet jag bakade i förrgår passade finfint till! Och så strödde jag över några frysta lingon på tallriken. De tinade snabbt i den varma soppan och gav en jättegod syra. Och så är de ju vackra också!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar