tisdag 16 september 2014

Bröd, veggomat och höns

Ja, det var ju det där med brödet jag bakade igår!
Ett långpannebröd med havregrynsgröt i. Jättesmidigt, och väldigt saftigt faktiskt! 


LÅNGPANNEBRÖD MED GRÖT

5 dl havregryn
3 dl mjölk
3 dl vatten
½ dl rapsolja
3 msk farinsocker
50 g jäst

2 tsk flingsalt
8 dl vetemjöl special (eller så tar man hälften rågsikt!)


Värm mjölk, vatten och olja till 40 grader.
Mät upp havregrynen i en skål. Häll på vätskan, och låt dra i tio minuter.
Smula jästen i degbunken, och häll sedan över "grötvätskan". Se till så jästen löses upp. Tillsätt farinsockret, flingsaltet och till sist mjölet.
Låt assistenten jobba i 5-6 minuter med degen. Degen är rätt lös, men det ska den vara.
Pudra över lite mjöl och låt jäsa i 45 minuter.

Häll sedan degen i en långpanna med bakplåtspapper. Pudra på mjöl och tryck ut degen i långpannan. Skär i 15 bitar (eller så många du tycker är lagom) med en kniv, och nagga med gaffel.
Låt jäsa i 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen. 225 grader i en kvart ungefär.

Låt svalna under bakduk.


-----------------------------------


Veggomiddag idag! Jag gjorde fyllda cannelloni (stora pastarör) med en massa goda smaker - soltorkad tomat, ricotta, kapris....ja, bland annat. Jag hittade på allt eftersom jag lagade maten :)

Såhär gjorde jag:

FYLLDA VEGETARISKA CANNELLONI

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
10 cm purjolök
10 soltorkade tomater
2 msk kapris
1 burk ricotta
1 liten burk keso
½ dl chilisås
1 grönsaksbuljongtärning
salt, peppar, timjan, chiliflakes, paprikapulver

cannellonirullar (jag använde 13 stycken)


Ovanpå:
2 klumpar mozzarella
2 dl gräddmjölk (50/50)
2 dl creme fraiche
chilisås
timjan
salt, peppar

Hacka lök, vitlök och purjolök fint. Fräs i olja. Tillsätt den hackade soltorkade tomaten samt kapris.
I med ricotta och keso, rör om och krydda med chilisås, buljongtärning och kryddor.

Fyll cannellonirören med röran, med hjälp av en liten sked. Det är lite pilligt men inte så jättesvårt.
Lägg dem tätt i en smord form.

Vispa ihop mjölk, grädde och creme fraiche, samt chilisås och kryddor. Häll över rören i formen. Skär mozzarellan i skivor och fördela över.

In i ugnen, 225 grader i en halvtimme ungefär (kolla så det inte blir för mörkt, då kan du lägga över lite folie).

Äts med en sallad!


--------------------------------------


Idag hände det förresten nåt dramatiskt när jag skulle laga mat. Jag hade tagit ut lök och vitlök ur kylen, och stängde dörren liksom bakom ryggen på mig och tog ett steg mot bordet - och hela huset skakar till av ett FRUKTANSVÄRT brak! Jag trodde på allvar att huset rasade över mig.
Men det gjorde det inte. Det var kylskåpsdörren som lossnade helt och rasade ner på golvet, och allt som stod i dörren hamnade på golvet. Vårt fina, nya köksgolv! Kaprisburken öppnade sig och nästan allt spreds över golvet. Rödbetsburken började läcka. Panik - hur får man bort rödbetsfläckar från ett ljust laminatgolv?

Men det gick bra. Min snälla granne kom in och hjälpte mig att sätta dörren på plats hjälpligt. Men nåt är trasigt, så imorgon får hennes sambo komma in och titta på det. 


Men gud så skrämd jag blev....*hyperventilerar fortfarande vid tanken*

När jag städat upp gick jag ut en sväng. Och där hittade jag mina "småtjejer" (inte särskilt små längre, och inte heller tjejer de flesta av dem, men de går under det namnet ändå :)).
De gillar hörnan med plattorna utanför vårt sovrumsfönster. Där samlas de, och nu var de alla uppe på bordet. 

Ser du lilla kolsvarta Greta där bakom? :) Längst till vänster!

De ljusa sprang iväg för att äta äpplen. Kvar blev Greta och Kurt Blom.

Kurt Blom flaxar.

Kurt...stilig kille!

------------------------------

När Andreas kom hem från jobbet hade han varit och handlat lite förnödenheter. Som t ex pecannötwienerbröd. Som vi sen åt till kvällsfika. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar