onsdag 24 september 2014

Ljuvliga äppelbakelser

Det bakas ofantliga mängder äppelkakor och äppelpajer i Sverige just nu. Jag har inga siffror på det, men äppelkakor och -pajer syns på Facebook, Instagram, på bakbloggar, överallt!

Och vilket är godast, egentligen?.. En mjuk, saftig, len, härlig äppelkaka? Eller en knäckig, krispig paj med kanske lite god rostad mandel på?

Jag säger såhär: Varför välja? :) Varför inte ha både ock?
Därför skapade jag det här receptet - härligt stora äppelbakelser med en saftig kakbotten, och en knäckig krisp på toppen! Såhär:


LJUVLIGA ÄPPELBAKELSER

Äppelkompott:

4 fina äpplen, helst direkt från trädet!

3 msk smör
socker, kanel

Kakbotten: 


200 g smör
1½ dl brun farin
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

en skvätt pressad citron
4 ägg
4 dl mjölk
8 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver
½ tsk salt

Havrekrisp:

150 g smör

4 dl havregryn
1½ dl socker
2 dl vetemjöl

1 dl sötmandel


Kärna ur äpplena och skär dem i små bitar (ca 1 cm). Stek dem i smör i en gryta så de blir lite mjukare, tillsätt socker och kanel så det smakar gott. Ställ undan för att svalna. 



Gör kakbotten: Vispa ihop smör (rumsvarmt), farinsocker och strösocker. Tillsätt vaniljsocker, pressad citron samt äggen medan maskinen fortsätter vispa. Häll i mjölken, vispa slätt. 
Blanda mjöl, bakpulver och salt och häll i. Rör om (kör inte med maskinen utan rör med en slickepott) till en slät smet. Tillsätt de något avsvalnade äppelbitarna och rör ihop allt snabbt. 

Jag använda stora aluminiumformar, det blev perfekt. Behövde inte smörja dem eller nåt, jag bara hällde i smet i varje (18 stycken), upp till två tredjedelar. 

Sen gjorde jag krispet: Rör ihop alla ingredienserna, nyp ihop dem med fingrarna till en smulig massa. Fördela smuldegen i formarna, över smeten. 
Hacka mandeln grovt med en kniv, fördela det över krispet i formarna. 




Grädda i 175 grader, strax under mitten i ugnen, i 25-30 minuter (kolla när färgen är fin, då är det klart). 





Jag ska servera mina med vaniljgrädde (vispad grädde med generöst med vaniljsocker i), och lite hallon. 







Jag var givetvis tvungen att provsmaka en. LJUVLIG!! Fullkomligt ljuvlig! Ett av mina mest lyckade bakverk någonsin, kan jag säga helt utan att skämmas! :)

2 kommentarer:

  1. Testade detta recept igår kväll och skall bjuda mina kollegor på det idag på fredagsfikat. Jag tycker de här bakelserna fungerar lika bra som muffins och framförallt är de jättegoda!! Tycker inte kollegorna det, då har de fel på smaklökarna...! Tack för ett bra recept!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh så roligt!! :) Vad glad jag blir när jag läser att någon testat mina recept och gillar dem! Det gör hela min dag! :)

      Radera