torsdag 18 september 2014

Bästa bjudmatstipset!

Ska du bjuda någon på en god middag i helgen? Eller du kanske ska laga bara till dig själv, men vill ha nåt lite höstigt, festligt, och vansinnigt gott?

Men vad bra, då har jag tipset för dig! :)

Tänk dig vitlök. Tänk dig rödvin. Och så ädelost på det.....kan du föreställa dig kombon?
Om inte så kan jag meddela att den är SAGOLIK! En gryta med allt det här och lite till är vad jag har lagat idag, och det är något jag tycker att ni också ska göra i helgen!


FLÄSKFILÈGRYTA MED VITLÖK, RÖDVIN OCH ÄDELOST

800 g fläskfilé (idag använde jag fläskytterfilé, går precis lika bra!)

Marinad:

3 msk kinesisk soya
3 msk rapsolja
1-2 dl rödvin
salt, svartpeppar


Grytan:


10-12 schalottenlökar

½ purjolök
3 vitlöksklyftor
1 gul och 1 röd paprika
3-4 dl grädde

2 msk kalvfond
2 dl rödvin
140 g ädelost (jag använde Kvibille)
coloritsoya
salt, svartpeppar samt en aning socker


Putsa köttet, skär i centimetertjocka skivor. Blanda marinaden i en skål. Lägg ner köttbitarna, och blanda om ordentligt. Låt stå och marinera i minst 2 timmar.

Stek hela schalottenlökar, hackad purjolök samt skivad vitlök i smör i en stor gryta så de blir mjuka, men inte får färg. Hacka paprikan ganska grovt, stek i lite smör i en stekpanna. Salta och peppra, och häll sedan över i grytan.
Stek köttet i lite smör, lite hastigt bara så bitarna får lite färg på varje sida. Lägg över dem i grytan allt eftersom. 






När allt kött är brynt, häll vinet i stekpannan och vispa ur, och häll sedan i grytan.

Fyll på med grädden, kalvfonden och färga lite med coloritsoyan. Rör om och låt puttra på medelvärme i 20-30 minuter. Smaka av med salt, peppar och socker.

Servera med hasselbackspotatis och en fräsch sallad. 






--------------------


Ibland gör jag fynd på facebook, på köp- och säljsidor, och även på skänkessidor.
Idag var jag iväg och hämtade en grej (två grejer) som jag köpte för 40 pix - två ljusstakar!
De var så fina på bild så jag slog till direkt.
Men när jag fick se dem så...jo, de var jättefina. Men för höga! Var skulle jag placera dem utan att det blir svarta märken i taket?

Jag letade efter en plats här hemma men hittade ingen. Så jag ställde dem på tv-rumsbordet så länge, bara för att jag inte hann fundera på saken just då.
Men sen upptäckte jag att de ju faktiskt kan stå där :). Kolla, visst blev det ändå lite fint?

Det lurviga i soffan är en liten pudel. Det som sticker upp är svansen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar