måndag 15 september 2014

Bättre än vilken kinakrog som helst

Idag doftar det kinakrog i hela huset. Jag har nämligen lagat biff med bambuskott, lök och champinjoner!
Och gillar man kinamat så är det här verkligen en klassiker som är enkel att laga, och som dessutom blir minst lika god som biffen på vilken kinakrog som helst :).

BIFF MED BAMBUSKOTT, LÖK OCH CHAMPINJONER

1 kg nötkött (gärna biff, men jag tog grytbitar)
3 cm färsk ingefära
3 msk vetemjöl

3 msk kinesisk soya
2-3 msk rapsolja
3 vitlöksklyftor
2 gula lökar
2-3 msk köttbuljongpulver
6 dl vatten
3 msk fisksås (eller ostronsås, men det hade jag inte hemma så jag tog fisksås - gick fint)
1 burk skivade champinjoner
1 burk bambuskott
ev. salt

Strimla köttet tunnt, i ganska små bitar. Lägg dem i en skål, riv ingefäran fint och blanda ner i köttet. Pudra över mjölet och blanda, och låt köttet sedan stå i minst en timme.
Strimla löken. Häll rapsolja i en stor gryta, och pressa ner vitlöken där i. Häll i soyan, och bryn sedan köttet i det hela. Tillsätt löken, och häll sedan i vatten, buljongpulver och fisksås. Låt puttra i några minuter. Häll i champinjoner och bambuskott, låt puttra en stund till och smaka av.

Servera med ris och gärna lite grönsaker. Jag hade babyplommontomater i halvor, och lite strimlad purjolök. 





::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Förutom det här har jag bakat idag - ett jättesaftigt långpannebröd med bland annat havregrynsgröt i. Men det ska jag skriva mer om imorgon!

Dessutom har jag och Andreas tillbringat nån timme i trädgården för att plantera några fina växter som svärmor hade med sig när de var här i helgen. 

Längst fram - japansk lykta (tror jag den heter)
Bakom - något med "ull". Jag minns inte hela namnet, men fin är den!


Höst-nånting. Nåt asteraktigt! Usch, jag är så dålig på namn. Om någon vet får ni gärna upplysa mig!


Jag (med hjälp av Andreas) har börjat röja bort de halvdöda/heldöda sommarblommorna i krukorna på trappen. Och så har jag börjat fylla på!

Kryssbollen som jag köpte på skördefesten - visst är färgen helt ljuvlig?? :)
Doris i bakgrunden...linslus!


Färgglatt bredvid ytterdörren! Man blir glad bara av att se dem!


Äpplen, någon? 

Dags att kratta...


På ett sökes- och skänkesforum på facebook hittade jag en annons där det skänktes vit syrén. Vit syrén är väl ungefär det finaste som finns? Så igår var vi och hämtade. Nu får vi hoppas att de tar sig :).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar