onsdag 3 september 2014

Kotletter i ugnen

Idag stod kotletter på matsedeln. Vad jag skulle göra med dem var dock höljt i dunkel - jag hade inte riktigt bestämt mig.
Det enda jag visste var att jag ville göra dem i ugnen. Det passade bra just idag eftersom vi skulle iväg och veckohandla - perfekt att ställa in maten i ugnen och sen är den färdig när man kommer hem :).

Det slutade med att jag helt enkelt la dem i en ugnsform och saltade och pepprade.
Sen vispade jag ihop ca 2 dl creme fraiche och 2 dl grädde, ett par-tre matskedar kinesisk soya, lika mycket chilisås, en tesked sambal oelek, lite salt, vitpeppar och franska örter, och avslutade med lite paprikapulver - kanske ett par matskedar av det med.
Jag hackade rödlök och purjolök och strödde över kotletterna. På med lite riven ost, och så hällde jag gräddblandningen över. Sen på med lite mer riven ost.
175 grader i ugnen, ungefär en timme.
I en annan form i ugnen hade jag klyftpotatis. Klyftade potatisar med skal, rapsolja som ringlas över, flingsalt och svartpeppar och paprikapulver - rör runt, och ställ in.

När vi kom hem behövde jag bara göra sallad, och så var middagen klar :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar