lördag 7 maj 2016

Loppis överallt!

Det har det varit här idag i trakterna. Det var nämligen Sveriges längsta loppis, den utmed Göta kanal. Ja, det är ju inte som att hela kanalbanken är full av loppisbord. Men på vissa ställen utmed kanalen var det det.

Och visst fyndade jag! Bland annat en bok av Karin Brunk Holmqvist. Hon skriver så himla härliga böcker och jag har nästan alla. Men det här måste ha varit den senaste, en som jag inte ens visste om! Den åkte med direkt. 


Sen hittade jag en massa växter. Pelargonsticklingar på ett ställe, två olika doftpelargoner var det, en Mårbacka och så nåt mer vad det nu var. Och till dessa - en söt hylla i tre våningar, perfekt att ställa i fönstret!



Jomen sen köpte jag några andra växter också, sånt att sätta ute. Jag menar, kostar det typ 10 kronor styck -  hur kan man låta bli? :)
Bland annat köpte jag rosenhallon som jag förstått sprider sig ganska kraftigt. Men jag ska sätta dem på ställen där det inte gör nåt, där jag faktiskt vill ha prunkande buskar i överflöd!
Sen köpte jag nån annan växt också som jag glömt namnet på, men när jag har planterat den ska jag fota den så kanske någon annan vet. 

Vi åt sommarens första glass också vid kanalen, och vi fick sommarens första (och förhoppningsvis sista) parkeringsbot.

Sen for vi hem och jag däckade i ett par timmar, helt slut efter allt loppisfarande!
Men sen körde vi igång med maten. Dagens middag var förstås grillad. Det här vädret alltså.... Helt fantastiskt!
Det blev grillade kebabspett med klyftpotatis (till de andra, inte till mig), sallad och tzatziki. Kebabspett hade jag aldrig provat förut, men det blev en ny favorit och det kom redan önskemål från männen i mitt liv att jag ska laga det igen!


GRILLADE KEBABSPETT

1 kg nötfärs
2-3 msk kalvfond
3 msk tomatpuré
3 msk hackad persilja
kebabkrydda efter smak (ta i lite!)
1 pressad vitlöksklyfta
salt, svartpeppar

Rör ihop allt, helst med händerna. Ta grillspett (som legat i blöt om det är såna av trä) och forma smått vulgära "korvar" av färsen och stick spettet igenom. Grilla.

Ja, svårare än så behöver det inte vara :). 



En rolig sak är också att vi igår hölls ganska mycket i trädgården. De otroligt tråkiga krukorna med förra årets "blommor" i (numera ihoptorkade, fula, ruttna kvistar) är nu istället fyllda med fina fräscha sommarblommor. Jag ska fota alltihopa framöver. Men här är i alla fall en bild - det är en stol jag fick av en vän och kollega, som jag satte en zinkbalja på med lite vildvuxna blommor!




Och så som avslutning - ett par bilder på två av hundarna, tagna nu ikväll när de tiggde ute när vi åt :)... 


Doris

Wilmer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar