tisdag 10 maj 2016

Biff Stroganoff med blomkålsris

Idag hade jag tagit fram en jättestor bit ytterlår. Planen var Biff Stroganoff. Denna fantastiska köttgryta som är något så helt annat än sin kusin Korv Stroganoff! Även om jag gillar Korv Stroganoff också så är ju ändå biffen ganska många snäpp festligare.

Receptet är såhär: 



BIFF STROGANOFF

800 g grytbitar av nöt (eller oxfilé, eller fransyska, eller högrev, eller nån annan god bit av nöt)
2 stora gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 msk dijonsenap
2 tsk paprikapulver
½ dl tomatpuré
1 l vatten
2 msk köttbuljongpulver
3 dl creme fraiche


Till det åt sonen pasta, och jag och sambon blomkålsris. Ibland kan jag sakna ris, men eftersom jag nu inte ska äta så mycket kolhydrater så är det här en toppenfin ersättare för riset :). Man river bara ett färskt blomkålshuvud på den grova sidan av rivjärnet. Kokar upp rikligt med saltat vatten i en kastrull, och häller i blomkålen. Tio sekunder senare häller man bort vattnet genom en sil (ta inget durkslag med stora hål, då försvinner ditt "ris" ner i vasken :)). Väntar tills det mesta vattnet runnit bort, häller tillbaka i kastrullen och rör ner en klick smör. Klart! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar