torsdag 19 maj 2016

Vitkålsgratäng - en ny kompis :)

Igår stod det "stek" på matsedeln. En finfin bit nötrulle togs fram och tinades långsamt. Sen klappade jag in salt och svartpeppar runt hela, och brynte runt om i smör. La i en form, och ställde in i ugnen på 150 grader, långt ner i ugnen. Där fick den sen stå i ett par timmar eller så, tills temperaturen i mitten av steken var uppe i strax över 70 grader. Då tog jag ut den och svepte in i grillfolie.

Av skyn gjorde jag sås.


Och så till detta - vitkålsgratäng!
Min systerdotter tipsade mig om det här och eftersom jag dels älskar potatisgratäng och dels älskar vitkål så tänkte jag att det KAN ju inte misslyckas!
Och det gjorde det inte. 


Jag gjorde såhär: 

VITKÅLSGRATÄNG

1 litet vitkålshuvud
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
3 dl grädde
1 dl creme fraiche
2 tsk sambal oelek
salt, svartpeppar
3 dl riven ost med mycket smak (jag hade brännvinsost)

Strimla vitkål och hacka lök och vitlök. Stek på i rikligt med smör så vitkålen blir lite mjuk.
Häll på grädde, creme fraiche, sambal, salt och peppar. Låt puttra i tio minuter utan lock. 


Häll i allt i en ugnsform och strö på osten. In i ugnen, 200 grader, tills osten fått fin färg (ca 20-30 minuter). Låt stå till sig i kanske 10 minuter innan servering. 

Och så sallad till. En riktigt fin middag utan några onödiga kolhydrater!
Och det där med vitkålsgratäng var inte sista gången jag gjorde :). En fullgod ersättare för potatisgratäng. 




Och alltså, hela facebook och instagram svämmar över av fina blommor, nu när det är äppelblomning och allt! Men det är inte så konstigt. Det är ju bland det vackraste som finns.
Vi har gamla fina äppelträd i trädgården, och jag kunde inte låta bli att ta in lite äppelblom och ha på köksbordet: 


Fint att titta på när man äter middag :)


För att inte tala om syrener! SÅ himla vackra, och vilken doft! 

Det kära och ömsinta paret bredvid syrenvasen är nåt som Andreas köpte när vi var på loppis sist. Det var ju det där med saker och ting som är i par som jag skrivit om tidigare.... Lite rart par :)

Känner ni doften?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar