onsdag 11 maj 2016

Pizzatajm! :)

Att äta pizza känns ju inte helt förenligt med att äta kolhydratfattigt. Den smarriga, krispiga, heta men ack så kolhydratrika pizzabottnen känns som en alltför stor synd. Pizza är gott, men inte SÅ gott så det är värt det. 

Men jag hittade ett recept på en pizzabotten som passar även en sån som jag! Den fanns på bloggen 56kilo.se, och var såhär: 


PIZZABOTTEN UTAN SÅ MYCKET KOLHYDRATER (8-12 portioner)

200 g riven grana padano eller liknande
8 ägg
1½ dl vispgrädde
4 msk fiberhusk
salt

Vispa ihop ägg, grädde, fiberhusk och salt med en elvisp. Riv osten fint och blanda i. Låt stå och svälla i fem minuter. Bred ut på två plåtar (med bakplåtspapper) så tunt det går, och grädda i 175 grader i ungefär en kvart. 

Sen har man på vad man vill såklart! Jag hade hemmagjord pizzasås, riven prästost, rökt skinka, vitlökssalami, rödlök, färska champinjoner och små körsbärstomater. Och så oregano förstås!
Sen ställer man in pizzan i ugnen i 250 grader tills osten fått fin färg.

Jag åt med en egengjord pizzasallad till. 


Man kan inte beskylla den här pizzabottnen för att vara så värst krispig ;). Men GOD var den! Till och med min påg åt den med god aptit, det trodde jag faktiskt inte! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar