fredag 27 maj 2016

Ny grillfavorit!

Det här med tillbehör till grillat...kan man få för många tips på det? Det tycker inte jag :)

Om man nu som jag inte vill äta så mycket kolhydrater så går ju potatis bort. Ris går bort, pasta går bort. Det är rätt mycket som går bort.
Men då finns det så mycket nytt som man kan testa istället!
Som t ex, jag älskar tabbouleh. Det är så vansinnigt gott och fräscht tycker jag.
Men bulgur är ju inte alls ok för mig. Jättegott, säkert jättenyttigt för många!
Men för mig...nä, det funkar inte.

Men så fick jag höra talas om blomkålstabbouleh! Man byter helt enkelt ut bulgur mot blomkål.

Här kommer mitt helt egna recept på blomkålstabbouleh:



BLOMKÅLSTABBOULEH


½ blomkålshuvud
knappt 1 dl hackad färsk persilja
ca 3-4 msk hackad färsk mynta
ca 10 cm gurka (urskrapad så det blöta inte kommer med)
2 tomater, finhackade
2 små rödlökar, finhackade
kanske 2-3 msk olivolja
saften ur en tredjedels citron

Blomkålen körde jag i en mixer så den blev liten och grynig. Blanda allt i en skål, salta och peppra (grovmalen svartpeppar). 
Om man vill kan man söta med lite lite honung, eller med sötningsmedel. Inte nödvändigt, men kan ta bort lite av det "skarpa" om man vill ha det så. 

Ja, sen är det klart! :)




Andreas grillade benfri fläskkotlett som jag låtit ligga i marinad ett par timmar. Och så gjorde jag en tzatziki till (urkärnad, finhackad eller riven gurka, grekisk yoghurt, pressad vitlök, en skvätt olivolja, salt och svartpeppar). 



Jag tänkte först att den här friska tabboulehn kanske inte funkar till grillat fläskkött. Men det blev jättegott! Det kompletterade varandra på nåt vis. Jättefräscht, som en variation till alla stabbiga tillbehör som finns till grillat kött :).
Men jag ska testa blomkålstabbouleh även till grillad lax eller grillad kyckling. Det tror jag stenhårt på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar