söndag 15 maj 2016

Absolut godaste rabarberkakan!

Jag hittade ett så spännande recept på rabarberpaj som jag bara var tvungen att testa. Det fanns på Niiinis blogg, HÄR
Det var med både en mördegsbotten, och så ett slags sockerkakssmet i men med mixade kokosflingor. Klart att jag måste testa! :)

Och idag när vi hade svärföräldrarna på middag så fick jag ju ett gyllene tillfälle. 
Jag skriver receptet här också, men det är kopierat rakt av från Niiinis. 

LÄCKER RABARBERPAJ MED KOKOS

Pajskal: 
2 ½ dl mjöl
½ dl socker
100 g rumsvarmt smör
1 ägg
1 krm salt


Fyllning:
250 g rabarber
2 ägg
1 dl socker

1 msk vaniljsocker
1 dl kokosflingor som är mixade till mjöl
1 msk vetemjöl
25 g smält smör

Börja med pajskalet. Blanda socker, mjöl, salt och smör till en smulig massa. Tillsätt till sist ägget och blanda tills degen går ihop (jag körde för hand).
(Här står det i Niiinis recept att man ska låta degen vila i kylen i 30 minuter eller frysen i 10 minuter men det hoppade jag över...det gick bra.)

Tryck ut degen i formen, även upp en liten bit på kanterna. Låt degen vila (igen, om du lät den göra det innan också :)) i kylen i 30 minuter eller frysen i 10 minuter. Jag körde med frysen.
Vad gäller form tog jag en vanlig springform, ca 23 cm i diameter.

Förgrädda pajskalet i 10 minuter i 175 grader. 


Skala rabarberna (om du vill, det hoppade jag över).
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Blanda äggvispet med kokosmjölet och mjölet, och vänd ner med en slickepott. Rör sen även i det smälta smöret.

Man kan hacka rabarbern mindre, eller så har man längre bitar. Det blir rätt fint med långa bitar tycker jag!


Grädda i 175 grader cirka 30 minuter. När du tar ut kakan ur ugnen, strör du över råsocker. Det gör mycket för det estetiska :). 

Servera gärna kakan med t ex vaniljglass eller vaniljsås. Här blev det vaniljsås för det råkade vi ha i kylen (färdigköpt - men hemmagjord är ju betydligt godare!)
Den här ska jag nog göra och ta med till jobbet nån dag!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar