måndag 30 maj 2016

Två dagars mat

I förrgår kväll tog jag fram en fin bit rostbiff som vi hade i frysen.
Rostbiff tycker jag är kalasgott. Men dyrt!! Ja, om man köper den färdiga i affären.

Men med fem (max tio) minuters arbetsinsats får man en ännu godare rostbiff, och till kanske en tredjedel av priset! Ja, den ska ju stå i ugnen i några timmar, men det räknas inte tycker jag.

Det är bara att klappa in salt och grovmalen svartpeppar i köttet, runt om. Lägg i en ugnsform, stoppa i en termometer, och ställ in i ugnen och ställ den på 125 grader.
Köttet ska upp till 64 grader, sen är det klart. Vira in i folie när du tar ut köttbiten ur ugnen. Låt stå så den har svalnat lite, sen ställer du i kylskåpet. När det är matdags så skär du bara upp den i tunna skivor.

Till det gjorde jag den falska potatissalladen som jag gjorde häromsistens och blev så förtjust i:

FALSK POTATISSALLAD

2 zucchini
3 färska rödlökar
1 grönt äpple (ja, jag vet, inte helt kolhydratvänligt - men gott :) Värre synder kan man ha!)
3 msk kapris
2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
salt, grovmalen svartpeppar
en rejäl näve hackad färsk dill

Gröp ur zucchinin. Tärna det som är kvar i lagom stora tärningar. Fräs dem i en gryta med lite olja i några minuter. Salta och peppra, låt svalna. 

Under tiden hackar du rödlök och äpple och blandar med kapris i en skål. I en annan skål blandar du creme fraiche, majonnäs, salt och svartpeppar. Smaka av. Blanda med rödlök, äpple och kapris, och blanda även i dillen.
När zucchinin har svalnat så häller du i den också och blandar runt. Klart! 






Idag gjorde jag en annan favorit - ostgratinerad lax med broccoligratäng! Tipset hittade jag på bloggen 56kilo.se i våras, och så har jag gjort den i olika varianter nu. Idag var den så att jag först satte broccolin på kokning. Behöver bara koka ett par minuter, och så häller man av vattnet och låter ånga av. I med broccolin i en form som man smort med lite olivolja. Ovanpå 4 dl riven ost, och så en äggstanning på 2 dl grädde, 1 dl grekisk yoghurt och två ägg, allt ihopvispat. Salta och peppra lite också. Och så häller du det över osten, och så in i ugnen - 225 grader i kanske 20 minuter (eller tills färgen är fin). 




Laxen la jag (tinad) i en smord ugnsform. Jag vispade ihop 200 g philadelphia med gräslökssmak, 1 dl grekisk yoghurt (jag brukar oftast ha creme fraiche istället men idag hade jag ingen hemma så det blev yoghurten, gick finfint :)). Salt och peppar, och så brer man bara på röran på laxen. Jag strödde hackad gräslök över, ringlade även på lite olivolja, och så när gratängen kommer ur ugnen ställer man in laxen istället i 15-20 minuter. Under tiden hinner gratängen stanna och bli lagom sval. 




Två favoriter, båda kolhydratsnåla :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar