onsdag 1 juni 2016

Så användbart!

Idag lagade jag nåt nytt som kommer att användas till mycket framöver - en äggwrap!

Jag ser så många möjligheter med det här. Man kan göra kebabrulle, eller fylla med kyckling och bacon och annat, eller köttfärs kanske, eller pulled pork...eller varför inte ha som korvbröd - linda in en god grillad korv med tillbehör?

Ja, möjligheterna är oändliga. Men idag valde jag att fylla med annat.
Själva wrapen är så enkel att göra så det inte är klokt. Två ingredienser - ägg och salt!


Till en wrap (räcker till 1-2 personer, beroende på vad man fyller med och hur hungrig man är):


ÄGGWRAP

3 ägg
en liten gnutta salt

Separera äggens vita från gulan. Vispa vitorna tillsammans med saltet till ett vitt, hårt skum. Vänd ner äggulorna försiktigt. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Bred ut så tunt som möjligt. Det räcker till en vanlig plåt, inte riktigt ut i kanterna men bara några centimeter ifrån. 

Sen in i ugnen som är på 200 grader, i ca 10 minuter. Ta ut, vänd över på ett annat bakplåtspapper och ta försiktigt loss det översta pappret. Låt svalna under bakduk. 

Sen fyller man med vad man vill, som sagt! Jag blandade en röra på ungefär lika delar majonnäs och creme fraiche, och ungefär en halv del färskost. Salta, peppra, smaka av. Jo, jag hade lite riven pepparrot i också, det gillar jag!

Det bredde jag på tunt. Sen på med några skivor skinka och rostbiff. Sen  hade jag på ruccola, tunt skivad rödlök, tunna slajsar av paprika, gurka och mozzarella.

Sen är det bara att rulla ihop som en rulltårta! Paketera rullen i folie och låt den ligga i kylskåpet ett tag så det sätter sig lite.

Sen är det bara att hugga in :). 




Vi satt ute och åt, och ett glas rosé satt fint till!

Vi hade sällskap av både hundarna och hönsen. 

Wilmer - vacker på sitt eget lilla vis


Berta <3


Sen fotade jag lite blommor. Jag älskar att gå runt i trädgården och titta på hur de växer och alla nya knoppar och blad som kommer!
Jag har i alla år vi har bott här velat ha fina amplar. Men jag har ingenstans att hänga dem!
Fast i år kom jag på att det har jag ju visst - i äppelträden! Så där hänger det amplar nu, bland annat med fuchsior. 





Och zinkbyttan som står på den fina blåa slitna stolen...där frodas verkligen blommorna, och vilken färg!



Och löjtnantshjärtat...en av mina favoriter i trädgården!




För några år sen fick vi en fin ros av vännen Annsofie. Länge såg det ut som att den kanske inte skulle ta sig, men i år - jösses, den är helt full med knopp! Säkert hundratals knoppar! Och idag slog den första rosen ut. Jag vet inte vad den heter, men åh så fin och åh vilken doft!:




I en av lådorna som står på trappan, finns minidahlior och amerikanska marguerither. Gulliga! Och de har också mängder med knopp. Hoppas att de blommar hela sommaren!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar