torsdag 16 juni 2016

Världens största Biff Stroganoff

Ja, faktiskt tror jag att jag presterade det idag.
Fransyskan som jag tog fram ur frysen igår kväll var nämligen på typ 2½ kg, och det var en fin bit så det mesta kom till användning!

Jag använde mig av receptet som jag alltid använder till just Biff Stroganoff: 


BIFF STROGANOFF

800 g grytbitar av nöt (eller oxfilé, eller fransyska, eller högrev, eller nån annan god bit av nöt)
2 stora gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 msk dijonsenap
2 tsk paprikapulver
½ dl tomatpuré
1 l vatten
2 msk köttbuljongpulver
3 dl creme fraiche

salt, svartpeppar

Skär köttet i strimlor. Hacka lök och vitlök.
Fräs kött, lök och vitlök i smör i en stor gryta tills köttet är lite brynt. Blanda i dijonsenap, paprikapulver och tomatpuré. Häll på vattnet och i med buljongpulvret. Koka upp, och sänk sen värmen. På med lock, och låt puttra på låg värme i 1½ -2 timmar.
Bara en liten stund innan servering, blanda i creme fraiche och smaka av med salt och peppar.



Sen serverades det kokt broccoli och blomkål, samt en sallad som var väldigt enkel och bestod av egenodlad sallad, egenodlade rädisor samt lite icke-egenodlad gurka :).

Vi åt oss väldigt mätta, och det blev en massa över till frysen (och en burk till min lilla mamma också!). 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar