tisdag 14 juni 2016

Ännu enklare än igår - och väldigt somrig mat!

Igår gjorde jag ju korvsoppa, och det var enkelt och lätt.
Idag var middagen ännu enklare. Tidigare på dagen tinade jag frysta minimorötter plus frysta gröna ärtor. Minimorötterna har bara 4,5g kolhydrater/100 g, så de är ju helt ok. Ärtorna har väl sju eller så - inte helt toppbra men helt ok om det bara är nån enstaka gång :). 


Av ärtorna och morötterna (morötterna skar jag i mindre bitar) samt majonnäs, creme fraiche, salt och peppar gjorde jag legymsallad. Den stod klar i kylskåpet när vi kom hem från affären. Det var veckohandling idag och i fulkorgen ("Ät snart!") hittade jag fin rostbiff från Hemgården. Rökt skinka hade vi hemma, och jag skar till en enkel sallad också.
Så var middagen klar :). 



Just det, fröknäcke syns där på tallriken också. Det gjorde jag idag! Så himla gott, antingen till knäckemackor med en massa pålägg på, eller bara som snacks. Eller med lite smör på till mellanmål?


FRÖKNÄCKE MED PARMESAN

4½ dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
2,5 dl pumpakärnor
2 msk fiberhusk
2 msk mandelmjöl
1½ dl finriven parmesan
1 tsk salt
5 dl kallt vatten

Flingsalt

Rör ihop allt utom flingsalt i en skål. Det blir en väldigt lös gröt. Låt gärna stå några minuter så sväller den och blir lite fastare.
Dela upp på två plåtar med bakplåtspapper på. Bre ut med en slickepott (lite tålamodskrävande, men kämpa på!) så det täcker nästan hela bakplåtspappret. Det ska vara tunt.
Strö över lite flingsalt och låt vila i tio minuter. Under tiden värms ugnen upp till 175 grader. 


Grädda i ca 20 minuter, strax under mitten av ugnen. Ta ut och skär med kniv eller pizzaskärare i lagom stora rutor. Ställ in igen i ca 25 minuter till. Låt svalna på plåten. 

Har man varmluftsugn kan man ju ställa in båda plåtarna samtidigt (då ska värmen vara lite lägre). Men det har inte jag, så jag kör dem en och en. 

Sen när de svalnat är det bara att dela dem och förvara i en tättslutande burk! (Eller de behöver inte förvaras så länge, de går åt :D...)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar