lördag 11 juni 2016

Helg igen!

Veckorna går ju så fort. Jag tycker mest att det är fredag eller måndag hela tiden :).
Igår (fredag, se där!!) var en späckad dag. Förvisso jobbade jag inte eftersom jag skulle iväg till ögonläkaren, men ändå - förmiddagen gick åt till att fixa inför resten av dagen. Sonen skulle iväg till sin pappa och jag höll på att tvätta och hänga kläder som han skulle ha med sig, och jag skulle ha med mig lite papper och lite sånt till ögonläkaren.
Och så hörde min fina systerdotter av sig - de skulle flytta igår och det hade krisat ihop sig med bärhjälp, så vi lovade att komma dit efter läkarbesöket och hjälpa till lite. 


Så när Andreas kom hem vid halv två så drog vi ganska omgående. Pågen skjutsades till fadern, och vi drog vidare till Skövde. Andreas åkte på lite ärenden medan jag var hos doktorn. Det skulle fotograferas i mina ögonbottnar (!!) p g a min diabetes. Det visade sig att jag har hemskt fina ögon (i alla fall inuti :D) utan några som helst skador. Eller jo, nån mikropytteliten förändring, men det kunde lika gärna vara nåt annat, och det var så litet så det var inget att tänka på sa läkaren.
Och eftersom jag numera inte behöver medicinera min diabetes så behöver jag inte ens åka på koll där mer :). Ni ser, tanta håller på att bli som ny!

Men sen, sen skulle vi kolla efter skor. Jag pajade ju min ena sko när jag druttade omkull i torsdags. Mina favvoskor!!
Men var jag än tittade så fanns det inget. Jag har ju lite besvärliga fötter - de är platta och breda och det är få skor som funkar. Plus att jag måste ha ett par stabila saker eftersom jag är vinglig t o m när jag går barfota. Inga klackar, med andra ord.
Det var ett par Eccosandaler som var ok - men inte så bra att de var värda priset.
Till slut var jag nästan gråtfärdig. Det fanns inget! Så vi åkte därifrån, och hem till systerdottern och såg deras fina nya hem och hjälpte till så gott vi kunde (Andreas var väl mer till hjälp än jag, jag var mer moraliskt stöd :)).

Så idag tänkte jag att jag skulle glo lite i skoaffärn här i byn, så vi åkte dit på förmiddagen. Men...den var nerlagd! Ingen skoaffär kvar!
Så vi fick dra till grannkommun. Jag visste bara en skoaffär där, och den låg på gågatan. Så dit gick vi.
Men precis innan vi passerade den så låg ju Life-butiken där. Och i skyltfönstret var det skor! 

Alltså jag har aldrig ens tänkt på att man kan gå till hälsokost och köpa skor. Men det kunde man här. Det öppnades en helt ny värld! Där fanns de skönaste skor man kan tänka sig, och flera som passade även på fötter som mina :).
Jag blev helt salig och köpte ett par sandaler som i o f s kanske är lite tantiga, men så himla sköna och praktiska (jag vill ju helst inte heller böja mig fram och knäppa eller knyta, för då blir jag helt yr).
Det fanns ett par som var lite som ett par ballerina med spänne över vristen. Men nä, det fick bli de praktiska.
Och dessutom jättebra service, och dessutom hade de Pukka-te som jag gillar! Och man kunde köpa enstaka tepåsar om man ville, och det ville jag - men då fick jag dem på köpet :). Och så köpte jag även en chokladkaka. En mörk, sötad med Stevia och med väldigt lite kolhydrater jämfört med typ all annan choklad jag sett. Och dessutom en av de godaste chokladerna jag smakat, insåg jag när jag kom hem och testade!

Så nu är Life min nya favvobutik :). 


Wilmer råkade gå över mina skor precis när jag fotade dem..


Men när vi kom hem var jag lite mör. Jag har fortfarande ont lite varstans efter min vurpa häromdan. Dessutom frös jag så fruktansvärt så jag gömde mig under täcket en stund.
Men sen tog jag med min choklad och en kopp Pukka-te ut och satte mig i solen med min nya tjocktröja på mig. 





Gott!
Och så var jag och tittade på lite när Andreas höll på och målade fönster åt vår snälle granne/hyresvärd.





Och titta vad det har vuxit bland blommorna jag har planterat! T ex på den fina stolen som jag fick av min kollega Pia. 





Den här planterade jag häromdan. Jag köpte den rostiga lilla mjölkkannan på loppis i våras, och blomman köpte jag på torget i torsdags. Den överlevde tydligen vurpan. 




Sen var jag varm och hade inte så ont, så jag satte igång att plantera lite. T ex har jag fått ett par små såkrukor med smultronplantor av grannen - de fick flytta till större krukor. Och min hortensia fick en fin plats på plattorna på framsidan. Och min Mårbackapelargon fick en plats hängande på grinden. 

Och nu håller vi på och lagar mat. Det ska grillas lax. Det får jag kanske rapportera om senare.

Och romåcola i glaset :). Och sol ute, sol inne, sol i hjärta och sol i sinne. Hoppas att ni andra också har det så!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar