tisdag 7 juni 2016

Två dagar på raken igen!

Igår fotade jag maten men det blev inte av att jag bloggade.
Men det jag gjorde var enkelt och bra - ugnsstekt kycklingfilé med en ratatouille och lite bearnaisesås!
Kycklingfiléerna (tinade) saltar och pepprar jag bara, ev. på med nån annan krydda (igår valde jag vanlig grillkrydda). In i ugnen på 200 grader tills de fått fin färg och är helt genomstekta.
Under tiden hackade jag grönsaker (gul lök, zucchini, gul och röd paprika, vitlök, champinjoner, purjolök...ja, kanske var det nåt mer, man tar det man har och gillar helt enkelt!). Fräste i olja en stund så de blev glansiga och lite mjuka. Tillsatte även rejält med broccoli från frysen.
Sen saltade och pepprade jag, och hällde på två burkar krossade tomater. Smakade av med salt och peppar, och lät puttra tills kycklingen var klar. 



Idag åt vi korv. Hemgårdens frukostkorvar (hyfsat låg kolhydrathalt) skars det en ficka i. Jag hackade en gul lök fint, och blandade med ett par rejäla skedar bostongurka (ja, ni hör - jag kör inte lchf, utan bara en kolhydratfattig kost.), och ett par matskedar senap. Röran petade jag sen i fickorna i korvarna. In i ugnen, drygt 200 grader tills det fått fin färg. Nu i efterhand inser jag att det hade nog varit jättefint med ost i röran eller ovanpå också!

Till det stuvad vitkål. Vitkålen är ju så färsk och fin nu, passa på! Jag hackade vitkålen i 2 cm stora bitar ungefär. Fräste i smör - inte så vitkålen fick färg, men så den blev lite glansig och mjuk. Sen hällde jag på en dryg deciliter grädde, och så saltade jag och pepprade (vitpeppar). Sen fick det puttra tills korven var klar. Jag hittade även en liten klick naturell färskost i kylen, den hade jag i på slutet. Och så  hade jag en halv kruka färsk persilja som jag också hackade och hade i. 

MUMS så gott! :)





Idag var en stor dag också. Jag var på vårdcentralen och fick min "dom" efter att ha tagit en massa prover i förra veckan.
Och tro det eller ej, men tanta är kryare än på väldigt många år :). Det var många fina besked, och min diabetessköterska som gav mig beskeden var faktiskt lite tårögd nästan för att det såg så fint ut!
Hälsan är ju ändå väldigt viktig. Eller alltså, det gör inget att jag är lite krasslig jämfört med många andra. Men jag vill inte att ohälsa ska förkorta mitt liv eller göra mig mer begränsad än nödvändigt. Så att få höra allt det här idag, det gjorde mig så himla glad! :)

När jag kom ut från vårdcentralen var Andreas den första jag ringde och berättade för. "Det måste vi fira!" sa han. Och när han kom hem hade han med sig en jättefin bukett med pioner...




Och nu på kvällen firade vi lite med fanta&rosé, samt jordgubbar med grädde och hackade paranötter. Ute i den ljumma sommarkvällen satt vi och skålade en stund!





Men vad vore den här bloggen utan ett par djurbilder också? :) Här är min lilla pudel. Just nu är hon precis lagom utväxt i pälsen. Hon är en gapstare och rätt enerverande ibland, men ååååh så söt.... <3




Och just nu i skrivande stund, hörde jag ett "BÄÄÄÄÄÄÄÄÄ" alldeles nära. Jag sitter vid datorn i tv-rummet, och fönstret mot söder står öppet. Ungefär 2-3 meter från huset har vi staket, och på andra sidan går lammen som jag skrev om häromdagen - Pricken och Skrutten.
Det var Skrutten som stod där ute och glodde in och sökte sällskap. "BÄÄÄÄÄÄ!" sa han. 

#livetpålandet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar