torsdag 5 maj 2016

En sån dag!

Idag känns det som att det är riktig premiär för försommaren. Så himla lagom varmt och skönt ute, solen skiner och fåglarna kvittrar som galna. 

Vi började dagen med att åka till min mamma. Hon ska sälja sin bil och den behövde fotograferas inför det. Men först måste den ju bli fin - och det skulle Andreas fixa. 
Bara en liten bit från biltvätten finns en koloniträdgård. Dit skjutsade han mig och mamma så vi kunde roa oss med att gå runt där så länge. 


Tomten med finaste läget - hörntomt, och med hänförande utsikt mot ån...

Som små pepparkakshus :)


Alltså, om jag nån gång hamnar i en lägenhet så SKA jag ha en liten kolonistuga! Så himla gulligt! :) Grannarna så nära inpå åt alla håll är väl ingen höjdare i min värld. Men så söta små stugor! Så små gulliga trädgårdar! 
 När vi tyckte att vi gått färdigt och tittat där så hade vi fortfarande inte hört nåt från Andreas. Så vi knallade till en handelsträdgård som ligger mellan koloniområdet och biltvätten. Mamma köpte en ros till mig - en jättefin rosenbuske som jag faktiskt inte vet namnet på men som har de sötaste små rosa blommorna i stora knippen!

Efter fotande av bilen körde vi hem mamma igen och skulle åka hem. Men plötsligt fick jag svåra begär efter thaimat! Turligt nog var min favoritthairestaurang öppen och hade buffé, hurra! Så där stannade vi och åt innan vi for hem. Väl hemma sov jag ett par timmar kanske, men sen kom vi igång. Ut i trädgården!
Rosen som mamma köpt åkte ner i jorden. Se så fin!:



Jag roade mig med att försöka piffa till den fina rottingstolen som jag fick till skänks i höstas. Den har sett sina bättre dar och går absolut inte att sitta på längre. Men en blomma kan man ju ha på den :). Rottingsnören hade lossnat och flärpade överallt, så jag satte dem på plats och fäste med häftpistol. Det blev helt ok :). Där ska jag ha någon slingrig växt i krukan. Tills vidare hamnade stolen i hörnan bredvid rosen :). 


Min bebis - humlen! Den växer så det knakar, säkert närmare en decimeter om dan! Snart är den sådär stor och frodig igen och försöker tränga sig in genom sovrumsfönstret. 

Löjtnantshjärtat är på gång. 


Doris och Wilmer lekte så de blev alldeles andfådda. 


Tulipaner <3

Röd tulipan <3

En blå marktäckare som jag inte vet namnet på. Den breder ut sig över stenpartiet på baksidan. Hönsen har rensat där så blommorna kommer fram :). 

My little helper! Jag skulle vara rätt hjälplös själv i trädgården. Allt som är tungt är jättetungt och svårt (eller omöjligt) för mig. Men då har jag min trädgårdstomte som hjälper mig med allt sånt :). 

Altanen. Inte så välanvänd direkt - mest för att det kommer flugor snart och då går det inte att sitta där. Men bra som förvaring :). 

Vi höll på så länge så hönsen gick och la sig. Godnatt mina små tjejer, vi ses imorgon!


Utsikt.

Pingstlilja som hönsen grävt fram :)


Nu ska jag nog bara ta det lugnt. Imorgon är det fredag och klämdag, men jag ska jobba/arbetsträna. Men med lyxen att bli skjutsad dit och sen hämtad - jag slipper bussen :).
Efter det åker vi och hämtar dottern och hennes pojkvän, och far och handlar blommor, frön och jord. Och en paradisbuske!
Sen kommer sonen också hem, och vi ska hållas i trädgården plus grilla. På lördag är det loppis längs kanalen! Bara roligheter i det här livet känns det som :). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar