söndag 23 februari 2014

Finmat = snabbmat

Finmat KAN i alla fall vara detsamma som snabbmat.
Som t ex laxsoppan jag lagade igår kväll. Jag vet inte om jag har bloggat om den tidigare men den är värd att bloggas om flera gånger om i så fall :)

Men vi började med förrätt - vitlöksbröd med tzatziki!

Mina vitlöksbröd gör jag på lite olika sätt och med olika bröd. Den här gången blev det vanligt rostbröd som jag smörade med en blandning av Bregott, pressad vitlök och hackad persilja. Sen strödde jag lite flingsalt över, och så in i ugnen 225 grader tills bröden fått lite fin färg. 
Tzatzikin gör jag såhär (fast den här gången var det Albert som gjorde den): Halvera en gurka på längden. Karva ur det blöta inuti med en sked. Riv gurkan grovt, krama ur rivet sedan så största delen av vätskan försvinner. Lägg i en skål, blanda i grekisk yoghurt, en skvätt rapsolja eller olivolja, lite pressad citron, några pressade vitlöksklyftor, lite salt, svartpeppar samt en gnutta socker. Rör om, smaka av. 



Laxsoppan gör jag på känn, men ungefär såhär: 
Hacka röd paprika och rödlök ganska fint. Skala några potatisar, skär dem i små kuber ca 1*1 cm. Lägg alltihopa i en gryta, fyll på med vatten så det nästan täcker, salta lite och koka tills potatisen är halvmjuk. Häv i creme fraiche och grädde och vitt vin och fiskbuljongtärningar, låt sjuda en stund. Fyll på med hackad dill, och så i med tärnad lax. 
Låt stå på plattan (låg värme) tills laxen är klar, det tar inte många minuter.
Strö på några räkor vid servering. 

Det här är verkligen snabbmat - tar _max_ en halvtimme att laga, och smakar som på finrestaurang :). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar