söndag 9 februari 2014

Inte bara kafferep

Kafferepet gick fint. Jag är sockerstinn (inte så bra för min diabetes, men hallå - det här händer inte varje dag! Och jag åt inte ens en av varje sort utan var lite mer återhållsam..), har skrattat gott och gosat med Jonny (mops) och Gizmo (chihuahua). Jag skickade med gästerna lite fikabröd hem. Hoppas att de ger Jonny en liten bit i alla fall!..

Sen har jag hunnit med att laga middag. Idag blev det mat inspirerad av en himla duktig matbloggerska, Kryddburken. Jag hade en fläskytterfilé som vi tjackat upp oss på billigt nån gång. Den rullade jag i en blandning av chiliflakes, Colmans senapspulver, svart- och vitpeppar, paprikapulver samt flingsalt, och brynte runt om i en stekpanna. Sen slog jag in den i ett paket av bakplåtspapper, och körde i ugnen tills den var 72 grader inuti.
Potatis skalades och skivades och las i en långpanna. Jag hällde rapsolja över, hackade lite ingefära och strödde på, klyftade två limefrukter och pressade över potatisen och la sen klyftorna på, kryddade med flingsalt, svartpeppar och hackad färsk timjan, och så rörde jag runt alltihop. In i ugnen tills det var färdigt.
Till det hela en enkel sallad med blandsallad, gurka, tomat och avocado. Vinägrett över. Och så en tzatziki till det!
Och herreminje så gott det blev!! Testa potatisen så nån gång - det blev alldeles friskt och gott, fantastiskt fint till det väldigt kryddstarka köttet! Och så salladen som en mild bris till det hela... Och tzatziki - alltså, hur gott är inte det egentligen?
Testa!! Och kolla gärna runt på Kryddburkens blogg, den är fantastisk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar