tisdag 18 februari 2014

Jag sjunger veckohandlingens lov

Om det ginge skulle jag gärna hångla med veckohandlingen. Så mycket gillar jag den. Alltså i kombination med veckomatsedel.

För att:
1. man slipper fundera varje dag på vad man ska äta, plus åka iväg och handla skiten också.

2. man behöver inte mer än fylla på med mjölk, juice, frukt o s v under veckan.
3. det blir billigare.

4. kylskåpet blir helt fyllt, då känns det tryggt. 
5. det är roligt att veckohandla, gå där tillsammans och klämma på tomaterna, leta fynd i fulkorgen och bestämma sig för vilken yoghurt vi ska ha den här gången. 

Egentligen veckohandlar vi oftast på torsdagar. Men idag blir det på en tisdag istället, eftersom jag fått så många andra tider att passa resten av veckan och min stackars härjade hjärna inte orkar med mer än en grej om dan, typ.
Så nu har jag skrivit veckomatsedel. Om det kan vara till inspiration för någon så kommer den här (den blev lite längre än en vecka nu då, eftersom det krånglat till sig lite):

Onsdag: Stekt örtfylld strömming, potatismos, riven morot, lingon
Torsdag: Stekt chorizo, stuvade morötter&blomkål
Fredag: Köttfärs- och potatisgratäng, sallad
Lördag: Laxsoppa, vitlöksbröd
Söndag: Helstekt fläskytterfilé, råstekt potatis med ingefära och lime, tzatziki, sallad
Måndag: Stekt falukorv, pasta, rivna morötter
Tisdag: Köttfärssås och potatismos (hör till det finska, kärva köket. Köttfärssåsen ska vara brun och enbart kryddad med salt.), grönsaker
Onsdag: Pasta Carbonara, gröna ärtor
Torsdag: Pannbiff med lök, kokt potatis, gräddsås, lingon, rivna morötter

Sen händer det ju ofta att allt blir omkastat, efter behag. Men ingredienserna finns i alla fall hemma! :)


2 kommentarer:

  1. Håller verkligen med dig om att det är toppen att veckohandla. :) Jag brukar handla på måndagar för fem dagar (mån-fre). Sambon handlar på helgen.

    SvaraRadera
  2. Om folk bara fattade hur mycket det underlättar vardagen! :)

    SvaraRadera