måndag 17 februari 2014

Frallor är en barnlek

Ja, bakning överhuvudtaget är en barnlek nu när jag har min Anki Ankarsrum.
Idag har hon fått stå och veva ett bra tag när jag ville baka frallor med Manitoba Cream, det där mjölet som ska vara så bra och göra så fluffiga bröd. 

Och jodå, visst blev det fluffiga frallor! :) 

Såhär gjorde jag: 

50 g jäst
6 dl mjölk
125 g smör
15-16 dl Manitoba Cream
2 msk sirap
1 tsk salt
1 tsk bakpulver

Värm mjölken till fingervarmt. Smula under tiden ner jästen i en bunke. Häll mjölken över och lös jästen.
Tillsätt smöret. Det ska vara rumsvarmt och skuret i små kuber. Tillsätt saltet, sirapen och bakpulvret. Låt degen knådas i maskinen i 10-15 minuter. Under tiden kan du kolla till ibland och tillsätta lite mer mjöl. Men inte för mycket - degen ska vara hyfsat lös, men släppa från kanterna!
Täck bunken med bakduk och låt jäsa i 45 minuter. 


Ta upp degen på mjölat bord, arbeta in mer mjöl om det behövs så det blir en smidig, mjuk deg. Dela i 20 delar, rulla dem till små bollar och lägg på plåt täckt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 30 minuter. 

Pensla med ägg och strö över en blandning av sesamfrön och linfrön. Grädda mitt i ugnen, 200 grader, i ca 12-15 minuter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar