fredag 28 februari 2014

Fredagsgott!

Idag lagade jag tacopaj, men det tänkte jag blogga om imorgon. 
Idag tänkte jag istället berätta om hur jag gör de godaste räkmackorna! :)

Egentligen ska man ha tekakor från konditoriet i Hova. 
Men eftersom man sällan är i Hova så har man oftast heller inga tekakor därifrån. Så då får det duga med vanliga tekakor från vanliga ICA (eller om man bakar själv, men det har inte jag gjort till de här som jag visar på bilden).

Man brer tekakan med lite Bregott. Ovanpå lägger man lite fin och god sallad. Ovanpå salladen lägger man ett kokt, skivat ägg, och ägget täcker man med ett lagom tjockt lager majonnäs (som man vispar ihop själv om man är huslig, men jag tycker att det duger utmärkt med vanlig köpemajonnäs).
Ovanpå majonnäsen lägger man ett BERG av räkor. Vill man själv pilla färska räkor får man gärna göra det, men själv gillar jag bäst stora, fina, handskalade räkor (i lag) på burk. De är ganska dyra men åh så goda! :) Plus enkla - man låter dem bara rinna av ordentligt i ett durkslag så är det färdigt.

Ovanpå räkberget toppar man sedan med citron- och gurkskivor, och så strör man på hackad dill. Klart! :) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar