lördag 1 mars 2014

Tacopaj och philadelphiabullar

Igår vankades det tacopaj. 
I vår familj gillar vi fortfarande tacos i olika former. Men tacopajen har fallit lite i glömska senaste månaderna, så igår rådde jag bot på det. 

Pajdegen gör jag genom att noppa ihop 125 g smör med 3½ dl vetemjöl. Sen fyller jag på med ett par matskedar kallt vatten och arbetar snabbt ihop till en deg som jag trycker ut i en ugnssäker form. 
In i ugnen på 200 grader i typ 5-10 minuter, så degen blir gräddad men bara får en antydan till färg. 

Under tiden fräser jag en hackad gul lök och 800 g köttfärs. I med två påsar tacokrydda, rör om och låter puttra på svag värme medan jag i en bunke rör ihop 4 hackade tomater, 6 hackade fefferoni, 3 dl creme fraiche, 1 dl majonnäs, 4 dl riven ost, och så smakar jag av med salt och vitpeppar. 

När pajdegen är klar, har jag köttfärsen över den. Ovanpå köttfärsen häller jag cremefraicheblandningen. In i ugnen, höj temperaturen till 225 grader och låt gratineras tills pajen fått fin färg!

Det här är ingen vacker mat att fota, men ack så god! Vill man kan man ju skippa pajdegen och istället göra en gratäng av det hela, och äta med nachochips och en sallad. 





När jag bläddrade bland mina gamla bilder hittade jag en bild på philadephiabullar som jag bakade för ett tag sen men som jag inte bloggat om. 
Philadelphiabullar görs enkelt i långpanna och blir både många och goda :).
Det finns mängder av olika recept på det, men mina skiljer sig lite bl a eftersom jag (eftersom jag är väldigt förtjust i vanilj...) hade marsanpulver i fyllningen. Det har jag inte sett några andra som har. Mina blir i alla fall bra, så gillar du vaniljsmak så testa!

Philadelphiabullar i långpanna


5 dl mjölk
150 g smör
1 pkt jäst
1 dl socker
½ tsk salt
drygt en liter vetemjöl (gärna special). 

Fyllning: 
150 g smör
200 g philadelphiaost
2 dl florsocker
1 dl marsanpulver
1 msk vaniljsocker

Smula jästen i en bunke (gärna köksassistenten..). Värm mjölken lite till knappt fingervärme, häll i bunken och lös upp jästen. Blanda i socker och salt, och smöret skuret i tärningar. Fyll på med mjöl medan maskinen jobbar. Ha i så mycket mjöl så degen släpper kanterna, låt gå en stund till.
Täck en långpanna med bakplåtspapper, häll i degen och tryck ut den jämnt i pannan. Låt jäsa under bakduk i 45-60 minuter. Under tiden rör du ihop ingredienserna till fyllningen.


Tryck sedan gropar i degen med fingrarna. En grop för varje tänkt bullbit! Fyll groparna med fyllningen, snåla inte!

Pensla kring groparna med uppvispat ägg, och strö över pärlsocker. Och så in i ugnen, 200 grader i ungefär en kvart eller tills det hela har fått en fin färg.
Skär i fyrkanter, en grop i varje bit! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar