fredag 7 mars 2014

Äppelgifflar med mandelmassa

Jag hade kvar en slatt mandelmassa sen i tisdags när det var semmeldagen. Jag hade i o f s fryst in den så det var ingen fara med den, men när jag skulle baka tog jag ändå med den i beräkningarna. 

Jag fick en idé häromdan om att jag ville baka gifflar. Gifflar kan man ju fylla med typ vad man vill, men jag bestämde mig för äppelmos och mandelmassa.

Det himla fiffiga med de här gifflarna - förutom att de är himlans goda förstås :) - är att de är inte så värst söta och sockrade. Mandelmassan gjorde jag ju helt utan socker (sötningsmedel istället, men inte så att det blir så sött som köpemandelmassa). Äppelmoset köpte jag lättsockrat så det var inte så mycket socker i heller (ännu bättre med eget äppelmos, har man tillräckligt söta äpplen behöver man inte sockra alls!). Och i degen är det bara 1½ msk socker till 32 gifflar, så det blir ju inte mycket. 

Det är pärlsockret ovanpå då. Men det väljer man ju också om man vill ha där eller inte. Man kan ju istället ha på mandelflagor eller krossade hasselnötter?...

Receptet har jag hittat på helt själv. Såhär gjorde jag: 


Äppelgifflar med mandelmassa

225 g rumsvarmt smör
1 pkt jäst
2 ägg
1½ msk strösocker
1½ dl mjölk
ca 8 dl vetemjöl special

1½ dl mandelmassa (riven om du har köpemandelmassa)
2 dl äppelmos

ägg till pensling
pärlsocker

Vispa smöret med elvisp så det  blir mjukt och krämigt. 
Smula jästen i degbunken. Häll på mjölken, något uppvärmd (jag hade inte fingervarmt ens). Lös upp degen. Knäck i äggen, häll i sockret. Ha i smöret och fyll sedan på med mjöl tills degen är lagom fast. Låt maskinen gå i 10 minuter.
Ta upp på mjölat bakbord utan att jäsa. Knåda degen lite, och dela den sedan i fyra delar. Kavla ut varje del till en rundel, ca ½ cm tjock. Skär eller sporra degen i åtta delar.

Blanda ihop mandelmassa och äppelmos. Lägg en klick på "botten" av varje triangel, rulla ihop till gifflar.
Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper, ca 45 minuter under bakduk. 

Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda ca 5 minuter i 250 grader. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar