måndag 24 mars 2014

Gul som solen

Ja, så blir sockerkakorna jag bakar. 
Som de jag bakade idag!
Därför att jag bakar givetvis på egna ägg - ja, inte egenvärpta, men värpta av mina fina höns :).
Då blir sockerkakor, pannkakor och annat alldeles solgula. 


Sockerkakor är tacksamma. De tar ingen tid alls i princip att svänga ihop, och man kan göra många på en gång och frysa in. Och ALLA, i princip, gillar sockerkakor.

Såhär gör jag mina:

Sockerkaka


3-4 ägg (mina är så olika stora så jag får improvisera)
2 dl socker
3 dl vetemjöl
det rivna skalet av en ½ citron
1 tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
100 g smör
1 dl iskallt vatten

Vispa ägg och socker poröst. Blanda citronskalet, vaniljsockret och bakpulvret i mjölet. Vänd ner det i smeten. Häll i det smälta (och något avsvalnade) smöret, och så vattnet, och rör runt försiktigt tills det blivit en jämn smet. 
Häll upp i en smord och bröad sockerkaksform. Grädda i mitten av ugnen ca 35 minuter i 175 grader. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar