lördag 15 mars 2014

Det blev indiskt idag

Igår körde vi ju på den enkla linjen - varma mackor. Klara i ett nafs.
Idag körde vi en lite mer omständlig middag. Det blev en indieninspirerad kycklinggryta med basmatiris, sallad, raita och nybakta naanbröd. 

Fast allt krångligt går ju att göra mindre krångligt om man vill :). Så det gjorde jag idag. Brödet bakades som sagt själv, men grönsakerna i kycklinggrytan var färdiga wokgrönsaker ur frysdisken. Och raitan är ju egentligen jätteenkel att göra själv, men jag körde på pulvervarianten från Santa Maria - den är faktiskt himla god den med!

Det här är väl egentligen ingen "riktig" indisk mat, men den doftar och smakar lite indiskt med curryn och mango chutneyn. Sen att ingen riktig indisk husmor säkert lagat just såhär nån enda gång, det bryr vi oss inte om - väldigt gott blev det i alla fall :). De BORDE laga den här rätten, tycker jag!

Indisk kycklinggryta


1 kg kycklingfiléer
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
curry efter smak (jag tog kanske 2-3 tsk?..)

1 kg wokgrönsaker
2 dl mango chutney
2-3 tsk sambal oelek

3-4 dl matlagningsyoghurt
grädde efter smak
salt & peppar
gurkmeja



Tina kycklingfiléerna. Lägg dem i en ugnsform, salta och peppra. Ställ in i ugnen, 200 grader i 20-30 minuter (tills de är genomstekta men inte torra).
Under tiden hackar du lök och vitlök, fräs på i lite olja i en gryta. Ha i curryn och låt fräsa med en stund.
I med wokgrönsakerna, låt dem steka med tills de är varma och krispiga. Hög värme!
Häll i mango chutney och sambal oelek, rör om. Häll i yoghurten och grädden, salta och peppra och färga gärna med lite gurkmeja så det blir gult och fint.
Viktigt (som alltid!) är att smaka av, det är det som är grejen med matlagning tycker jag - att lära sig proportionerna på kryddor och de övriga ingredienserna. Alla har ju olika smak dessutom, så det hjälps inte ens att följa ett recept - man måste hitta sin egen variant! :)

Naanbröd bakade jag ju också. Jag steker mina i stekpanna. Idag tog orken slut efter ungefär hälften av bröden, men som tur är har jag en snäll svärson som tog över gräddningen!

Naanbröd


1 pkt jäst
3 dl fingervarmt vatten
1 tsk salt
1 ägg
2 msk rapsolja
ca 8 dl vetemjöl


Lös upp jästen i vattnet. Häll i salt och rör i ägget och rapsoljan. Häll i vetemjöl, försiktigt på slutet så det blir lagomt. Hellre för lös deg än för hård!
Låt jäsa i en timme. Skär sen upp i 12-15 små bitar som du sen rullar till en boll och kavlar ut till en oval, ca 3-4 mm tjock. 

Stek i torr stekpanna, ganska hög värme, ett par minuter på varje sida. Men håll koll hela tiden, det blir jättefort bränt och det vill man ju inte!
Lägg dem inlindade i en kökshandduk allteftersom.
Precis innan de ska serveras, pensla dem med smält smör som du pressat ett par vitlöksklyftor i. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar