tisdag 4 mars 2014

Vardagsmat men ändå nytt

Korv och makaroner låter ju inte så roligt (även om det kan vara hur gott som helst, ibland kan jag längta ihjäl mig efter makaroner och tunna, knaperstekta falukorvsskivor!). 

Men vill man hotta till vardagskorven lite så kan man göra pastapytt, som jag gjorde idag. Det blir en krämig och god "allt-i-ett-rätt" och den blir bara godare av att värmas upp dagen efter tycker jag. Så nu är morgondagens lunch fixad också :).

Pastapytt

En falukorvsring (800 g)
500 g pasta (gärna nån lite roligare än vanliga makaroner..)
2 gula lökar
2 paprikor (idag blev det en gul och en röd, men man kan välja vilka man vill)
ca 125 g gröna ärtor
4 tsk paprikapulver
ett par tsk örtsalt
2 krm vitpeppar
3-4 dl matlagningsgrädde
2 dl riven ost

Koka pastan. Under tiden hackar du lök och paprika, skär korv i tärningar och fräser alltihop i en stor gryta. Rör ner ärtorna.
Krydda med paprikapulver, örtsalt och  peppar. Häll av vattnet från pastan, rör i pastan i grytan och låt allt bli genomvarmt.
Färdigt! 

Servera gärna med lite sallad till. Här fick det bli lite ruccola. 

(jag kokade vanliga pastaskruvar till familjen, men fullkornspasta åt mig själv. Sen blandade jag bara  i lite av röran i min pasta i kastrullen innan jag blandade ihop familjens pasta i röran!)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar